Käyttöohje lastenvaatteiden nyörien standardille

Lastenvaatteiden nauhoille ja kiristysnyöreille on vaatimukset eurooppalaisessa standardissa EN 14682. Standardi on herättänyt paljon kysymyksiä. Tästä syystä sitä selventämään on laadittu tekninen raportti CEN/TR 16446. Siinä on vastauksia tekstiilialan toimijoiden ja markkinavalvontaviranomaisten usein esittämiin kysymyksiin. Standardisoimisliitto on julkaissut teknisen raportin suomeksi keväällä 2013.

Raportissa on vastauksia kysymyksiin soveltamisalasta, termeistä ja määritelmistä sekä vaatimuksista. Eniten vastauksia on vaatimuksia koskeviin kysymyksiin. Esimerkiksi on kysytty saako caprihousujen lahkeissa olla nyörit. Vastaus kysymykseen on kyllä, jos nyörit eivät ulotu riippumaan reunan alapuolelle. Lisäksi nyöreille on pituusrajoituksia.

EU:n toimeksiannon perusteella laadittu standardi EN 14682 ilmestyi vuonna 2004. Se on mainittu EU:n luettelossa tuoteturvallisuusdirektiiviin liittyvistä standardeista. EU:ssa myytävien lastenvaatteiden on noudatettava standardissa esitettyjä nauhojen ja kiristysnyörien rajoituksia ja kieltoja. Uudistettu painos standardista ilmestyi vuonna 2007. Siihen on lisätty tekstiä selventäviä piirroksia. Standardista ollaan parhaillaan tekemässä uutta versiota. Nyt julkaistun teknisen raportin tiedot sisällytetään uudistettuun standardiin.

Suomessa ja muissa maissa on tapahtunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, kun lapsi on vaatteiden nyörin takia kuristunut tai juuttunut kiinni esim. hiihtohissin rakenteisiin. Vaarojen välttämiseksi EU-maissa alle seitsenvuotiaitten pikkulasten vaatteissa ei saa olla kiristys-, toiminnallisia eikä koristenauhoja hupun eikä pääntien alueella. Isompien lasten ja nuorten (7 – 14 v.) vaatteissa kiristysnyörit hupun ja pääntien alueella ovat sallittuja tietyin edellytyksin. Kuluttajatuotteiden turvallisuutta valvoo Tukes, ja Tullilaboratorio testaa täyttävätkö esimerkiksi maahantuodut lastenvaatteet niille annetut turvallisuusvaatimukset.

Tullilaboratorio valvoo EU:n ulkopuolelta tulevien tuotteiden vaatimustenmukaisuutta. Lastenvaatteiden turvallisuutta on valvottu useiden vuosien ajan. Tilanne on parantunut selvästi. Alkuun lastenvaatteissa oli paljon vaatimusten vastaisia nyörejä, mutta nykyisin enää suhteellisen harvoin. Lastenvaatteiden nyörien standardin ansiosta maahantuojien ja valmistajien on helppo tarjota turvallisia vaatteita. Uusi käyttöohje helpottaa Tullilaboratorion työtä.

Tukes valvoo, että Suomessa myynnissä olevat lastenvaatteet ovat turvallisia ja täyttävät niitä koskevat vaatimukset. Valvontaa tehdään ilmoitusten perusteella reaktiivisena valvontana sekä ennalta ehkäisevinä valvontaprojekteina.

Tieto vaatimuksista on kulkenut huonosti vaatteiden valmistajille. Vuonna 2012 eniten ilmoituksia vaarallisista tuotteista tuli EU:n RAPEX-järjestelmään tekstiileistä. Niiden osuus oli 34 % kaikista ilmoituksista. Lastenvaatteet ovat olleet yhdeksässä EU-maassa tehostetun markkinavalvonnan kohteena. Liian pitkien tai kokonaan kiellettyjen nauhojen lisäksi toisena syynä tekstiilien suureen osuuteen vaarallisten tuotteiden ilmoituksissa on kengissä, tekstiileissä ja huonekaluissa homeenestoon käytetyn DMF-aineen (dimetyylifumaraatti) kieltäminen EU:ssa, koska siitä on aiheutunut erittäin pahoja iho-oireita.

Standardisoimisyhdistys TEVASTA ry
Toiminnanjohtaja Auli Pylsy