Kiinteiden kierrätyspolttoaineiden standardisointi etenee

Kierrätyspolttoaineiden valmistus on kasvava teollisuudenala. Kierrätyspolttoaineen käyttö korvaa muita polttoaineita. Kierrätyspolttoaineen standardisointi eurooppalaisella tasolla on aloitettu Suomen Standardisoimisliiton aloitteesta.

Eurooppalaisen standardisoimisjärjestön CENin tekninen komitea TC 343 "Solid recovered fuels" valmistelee Euroopan komission toimeksiannosta standardeja kiinteille kierrätyspolttoaineille. Komitean puheenjohtajana toimii Martin Frankenhaeuser Borealis Polymers Oy:stä ja Suomi hoitaa sen sihteeristöä. Tämä prosessi on kaksivaiheinen. Ensiksi laaditaan tekniset spesifikaatiot (CEN/TS), jotka toisessa vaiheessa muokataan varsinaisiksi EN-standardeiksi.

Kiinteiden kierrätyspolttoaineiden standardisoinnin ensimmäinen vaihe on valmistumassa. Valmiiksi on saatu jo 24 teknistä spesifikaatiota, joita tulee olemaan kaikkiaan 27 kpl. Niistä ensimmäiset ja samalla merkittävimmät on nyt julkaistu suomeksi. Esimerkiksi suomalaiset kierrätyspolttoaineen valmistajat ja käyttäjät hyödyntävät näitä spesifikaatioita kierrätyspolttoaineiden käytön kehittämisessä.

Teknisessä spesifikaatiossa CEN/TS 15357:fi määritellään kaikki teknisen komitean CEN/TC 343 standardisointityön piiriin kuuluvat termit, joita käytetään tavanomaisesta jätteestä valmistettujen kiinteiden kierrätyspolttoaineiden tuotannon ja kaupan alalla.

Spesifikaatiossa CEN/TS 15358:fi määritellään laadunhallintajärjestelmän vaatimukset kiinteiden kierrätyspolttoaineiden tuotantoon jätteen vastaanotosta kiinteän kierrätyspolttoaineen toimitukseen saakka.

Spesifikaatiossa CEN/TS 15359:fi määritellään kiinteiden kierrätyspolttoaineiden luokitusjärjestelmä.

Julkaisujen suomennokset on laatinut Yleinen Teollisuusliitto. Se on SFS:n jäsen ja toimialayhteisö terveydenhuollon, jätehuollon, ajoneuvojen, logistiikan, urheiluvälineiden, rakennuslasin sekä kumiteollisuuden standardisoinnin alalla.

CEN standardisoi myös kiinteitä biopolttoaineita. Teknisessä komiteassa TC 335 vuosina 2005 – 2006 valmistuneiden teknisten spesifikaatioiden tavoitteena on helpottaa biopolttoaineiden kauppaa, jotta asiakas ja myyjä voivat määrittää biopolttoaineiden laadun yksiselitteisesti. Suomen johdolla on laadittu polttoaineen tuottajille tärkeimmät biopolttoaineiden laatuluokitus- ja laadunvarmistusspesifikaatiot. Laadunvarmistusta käsittelevä tekninen spesifikaatio (CEN/TS 15234:fi) valmistui vuonna 2006 ja laatuluokitusta käsittelevä spesifikaatio (CEN/TS 14961:fi) vuonna 2005. Ne on myös suomennettu. Julkaisuja myy Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n asiakaspalvelu, puh. (09) 149 9331 (vaihde), www-sivut www.sfs.fi.

Yleinen Teollisuusliitto YTL
Standardisointipäällikkö Pertti Isoniemi