KOTIMAAN RAHTIKIRJASTANDARDI ON UUDISTUNUT

Kotimaan tavarankuljetusten standardi SFS 5865 on uusittu. Suomen Standardisoimisliitto SFS:n julkaisema uusi rahtikirjalomake on aiempaa käytännönläheisempi ja vastaa paremmin kuljetusten muuttuneita tarpeita, kuten yhteensopivuutta sähköisen tiedonsiirron kanssa. Päivitystyön yhteydessä myös standardin soveltamisohjeita on täsmennetty. Edellinen versio standardista oli voimassa noin kymmenen vuotta.

Tärkeimmät muutokset uudessa rahtikirjalomakkeessa ovat kuljetuksen osapuolitietojen selkiyttäminen, kuljetusohje -kentän sijaintimuutos ja kahden eri lomakevaihtoehdon mahdollistaminen.

Osapuolitiedoissa on nyt neljä osoitetietoaluetta entisen viiden sijaan. Lisäksi ne on ryhmitelty nyt järjestykseen "Lähettäjä", "Vastaanottaja", "Lähtöpaikka" ja "Määräpaikka".

Kuljetusohje-kenttä on siirretty lomakkeen yläosaan Rahdinkuljettaja-kentän alapuolelle, josta se näkyy myös rahtikirjalomaketta taitettuna käsiteltäessä.

Toinen lomakevaihtoehto on ns. laajennetun keskiosan rahtikirja, jossa rahdin ja jälkivaatimuksen maksukentät on poistettu ja lisätty tavararivejä niiden tilalle. Tällaista rahtikirjalomaketta voidaan käyttää asiakas- ja kuljetusliikekohtaisesti, kun maksuerittelyille ei ole tarvetta.

Uusi rahtikirjalomake voidaan ottaa käyttöön välittömästi, mutta viimeistään vuoden 2011 loppuun mennessä. Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry tulee julkaisemaan rahtikirjanumerointia koskevat muutokset alkuvuoden 2011 aikana.

Lisätiedot:

Työryhmän puheenjohtaja Kimmo Nykänen (kimmo.nykanen@vrtranspoint.fi) Työryhmän sihteeri Anu Jukarainen (anu.jukarainen@sfs.fi)