Kuopiossa pidettiin onnistunut IT-standardisointikokous

Viime perjantaina päättyneessä terveydenhuollon IT-standardisointikokouksessa herätti erityistä mielenkiintoa terveydenhuollon ohjelmistojen kehittämisen laadullinen yhdenmukaisuus.

Ohjelmistojen turvallisen käytön edellytykset on huomioitava jo kehitysvaiheessa. Yhtenä tavoitteena on laatia standardi, jossa ohjeistetaan miten ohjelmistokehityksessä on huomioitava terveydenhuollon järjestelmien liittäminen muihin järjestelmiin.

Myös terveydenhuollon järjestelmien riskienhallinnan standardisointi eteni Kuopiossa. Ohjelmistojen ja erilaisten lääkinnällisten laitteiden integrointi on alue, johon potilasturvallisuuden takaamiseksi tarvitaan maailmanlaajuisesti yhtenevät käytännöt.

Sekä ohjelmistokehityksen että ohjelmistojen integroinnin alueille päätettiin laatia ohjeistukset, joissa kerrotaan mitä standardeja pitäisi noudattaa prosessin kussakin vaiheessa. Ohjeistukset auttavat käyttäjiä löytämään käyttöönsä juuri oikeat standardit.

Terveydenhuollon tietotekniikan standardisointikokous järjestettiin Kuopiossa 23.–27.5.2011. Paikalla oli noin 200 asiantuntijaa ympäri maailmaa. Ohjelmassa oli myös CENin terveydenhuollon tietotekniikan standardisointikokous, jossa Suomen aloite biosignaalien tallennusformaatista hyväksyttiin CENin työkohteeksi ja standardisointityö käynnistyi heti.

Viikon kestänyt ISOn ja CENin yhteinen kokous oli osallistujamäärältään yksi suurimpia Suomessa järjestetyistä standardisointikokouksista. Osallistujissa oli paljon ensikertalaisia, mm. Meksikosta saapui suuri delegaatio. Yhä useammassa maassa on siis todettu terveydenhuollon tietotekniikan kansainvälisten standardien hyödyntämisen tärkeys.

Hillevi Vuori, IT-standardisoinnin asiantuntija, etunimi.sukunimi@sfs.fi tai 040 356 8003

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry on keskusjärjestö, joka edistää maassamme standardisointia ja standardien hyödyntämistä. Standardisoimisliitto on jäsenenä kansainvälisessä standardisoimisjärjestössä ISOssa (International Organization for Standardization) ja eurooppalaisessa standardisoimisjärjestössä CENissä (European Committee for Standardization).

ISO (International Organization for Standardization) on maailman suurin kansainvälisten standardien kehittäjä ja julkaisija. Se on hallituksista riippumaton organisaatio, joka rakentaa siltaa yksityisen ja julkisen sektorin välille. ISOn jäsenistön muodostavat 163 kansallista standardisoimisjärjestöä, joista kukin edustaa yhtä maata.

CEN (The European Committee for Standardization) poistaa toiminnallaan kaupankäynnin rajoituksia sekä teollisuudelta että kuluttajilta ja edistää siten eurooppalaisten taloutta maailmanlaajuisessa kaupassa sekä eurooppalaisten ja ympäristön hyvinvointia. CENin jäsenet kehittävät yhdessä eurooppalaisia EN-standardeja.

Avainsanat: