Merkittävä askel kohti tietotekniikan esteettömyyttä

Eurooppalaiset standardisoimisjärjestöt CEN, CENELEC ja ETSI ovat perustaneet yhteisen työryhmän laatimaan standardia tietotekniikan esteettömyydestä.

YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa tunnustetaan vammaisten ja iäkkäiden ihmisten perusoikeudet osallistua yhteiskunnan toimintaan tasa-arvoisesti. Euroopan komissio on tukenut näitä perusoikeuksia toimeksiannolla eurooppalaisille standardisoimis­järjestöille. Nyt on käynnissä toimeksiannon (M/376) toinen vaihe, jonka toteuttamiseksi CEN, CENELEC ja ETSI perustivat työryhmän laatimaan standardia tietotekniikan esteettömyydestä.

Tulevaan standardiin on pyrkimys saada koottua kaikki ICT-tuotteiden ja ‑palve­luiden esteettömyyden kannalta olennaiset toiminta­vaati­mukset. Standardin avulla hankintaprosessit helpottuvat ja tuotteiden yhdenmukai­suus on mahdollista arvioida. Standardi helpottaa siis sekä tuotteen hankkijan että tarjoajan työtä.

eAccessibility-työryhmän puheenjohtajaksi on nimitetty Matthias Schneider Nokialta. Jäseninä työryhmässä on Euroopan maiden kansallisten stan­dardi­soimisjärjestöjen edustajia, joiden lisäksi mukaan kutsuttaneen vammais- ja kuluttajaorganisaatioiden sekä kansainvälisten järjestöjen edustajia.

Hillevi Vuori, IT-standardisoinnin asiantuntija, SFS, puh. 040 356 8003 tai sähköposti etunimi.sukunimi@sfs.fi

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry on keskusjärjestö, joka edistää maassamme standardisointia ja standardien hyödyntämistä. SFS parantaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla yrityksille ja muille sidosryhmille mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa kansalliseen ja kansainväliseen standardisointiin. SFS laatii, vahvistaa, julkaisee ja myy standardeja. SFS:ssä on jäseninä elinkeinoelämän järjestöjä sekä Suomen valtio. Standardisoimisliitto on jäsenenä maailmanlaajuisessa standardisoimisjärjestössä ISOssa (International Organization for Standardization) ja eurooppalaisessa standardisoimisjärjestössä CENissä (European Committee for Standardization).

Avainsanat: