Ohjelmointikielten huippunimi Suomessa 18.6.

Ohjelmointikielten standardisoinnin alikomitean ISO/IEC JTC 1/SC 22 yhdysvaltalainen puheenjohtaja Rex Jaeschke vierailee Suomessa ja vetää ohjelmointikielten ja -ympäristöjen workshopin SFS:ssä Helsingissä perjantaina 18.6.

Workshopin pääpaino on C++-kielessä, mutta mukaan odotetaan kaikkien ohjelmointikielten asiantuntijoita. Tilaisuuden tavoitteena on koota yhteen suomalaiset ohjelmoinnin asiantuntijat ja antaa heille tilaisuus kokemusten vaihtoon.

Ohjelmointikielten standardisointia on tehty vuosikymmenien ajan (mm. COBOL, Fortran, Ada, C, Prolog). Viime vuosina Suomi on osallistunut aktiivisesti C++-standardin kehittämiseen. Seuraavana uutena työkohteena tullee olemaan Japanissa tekeillä olevan Ruby-kielen saattaminen kansainväliseksi standardiksi.

Lisätietoja workshopista ja ohjelmointikielten standardisoinnista antaa Hillevi Vuori (040 356 8003 tai etunimi.sukunimi@sfs.fi). Workshopista kerrotaan osoitteessa http://sfs.multiedition.fi/eNewsletter3/2010/IT-standardisointi/WS_progr_languages/index.php.

Avainsanat: