Painelaitestandardi SFS-EN 13445 uusittu

Lämmittämättömiä painelaitteita käsittelevästä standardista SFS-EN 13445 on julkaistu vuoden 2014 painos, joka korvaa vuoden 2009 painoksen. Samalla kumoutuvat myös suomenkieliset käännökset.

Uuteen painokseen sisältyvät kaikki vuosina 2009-2014 tehdyt muutokset ja korjaukset. Jokaisen osan liitteessä Y on eritelty merkittävät tekniset muutokset.

SFS on julkaissut päivitetyt käännökset osista 2 (materiaalit), 3 (suunnittelu) ja 5 (tarkastus ja testaus). Osan 4 (valmistus) käännös ilmestyy huhtikuussa 2015. Osan 3 suomennos sisältää vain suomenkielisen tekstin. Muut suomennokset sisältävät myös alkuperäisen englanninkielisen tekstin.

Osia 1 (yleistä), 6 (pallografiittivaluraudasta valmistetut painesäiliöt) ja 8 (alumiini ja alumiiniseoksiset painesäiliöt) ei käännetä. Sarjan osana 7 vuonna 2006 julkaistu opas vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyjen käytöstä on saatavissa suomeksi. Osana 9 vuonna 2011 julkaistua teknistä raporttia standardin EN 13445 suhteesta standardiin ISO 16528 ei ole käännetty suomeksi.

Standardit on suomentanut Metalliteollisuuden Standardisoimisyhdistys Metsta. Standardit ovat saatavilla SFS:n verkkokaupasta osoitteessa http://sales.sfs.fi/sfs/

Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys Metsta
DI Ville Saloranta