Pilven kehitys ja standardisointi -seminaari SFS:llä 28.8.2013

Pilvipalveluiden kehitystä ja standardisointia Suomessa, Pohjoismaissa ja EU:ssa pohditaan SFS:n seminaarissa keskiviikkona 28.8.2013 klo 13 alkaen. Esityksissä käsitellään mm. julkishallinnon, markkinoiden ja standardisointitoimien vaikutuksia pilvipalveluihin.

Läpileikkauksen pilvipalveluiden tämänhetkiseen tilanteeseen Suomessa saa Seppo Kallin esityksestä, jossa hän käy läpi liikenne- ja viestintä­ministeriön teettämää selvitystä ”Suomalainen pilvimaisema”. Raportti val­mistui huhtikuussa 2013 ja sitä varten selvitettiin muun muassa pilvipal­ve­luiden markkinatilanne ja tämänhetkiset toimijat, pilvipalveluihin liittyviä ke­hitystrendejä, pilvipalveluiden käytön hyödyt ja toisaalta hyödyntämiseen liittyviä esteitä.

Kansainvälisen näkökulman tilaisuuteen tuo Terry Landers Microsoftilta, joka on muun muassa Irlannin standardisointijärjestön NSAI:n (National Standards Authority of Ireland) hallituksen jäsen. Hän on mukana myös ETSIn Cloud Standards Coordination -hankkeessa, jonka päämääränä on koota tietoa olemassa olevista pilvipalvelustandardeista ja sen standardi­sointitarpeista. Hankkeeseen ETSI on saanut toimeksiannon Euroopan komissiolta.

Pilvipalveluiden seurantaryhmän puheenjohtaja Tuomas Nurmela kertoo pilvipalveluiden standardisoinnista. Tietoturvatekniikoiden seurantaryhmän jäsen Juha Röning keskittyy vuorostaan erityisesti pilvipalveluiden tieto­turvan standardisointiin. Pohjoismaiden ministerineuvoston alainen ryhmä on tutkinut pilvipalveluiden hyödyntämistä erityisesti julkisen sektorin kan­nalta. Tästä kertoo Suomen edustajana foorumissa mukana oleva Hannu Ojala valtiovarainministeriöstä. Seminaarin päätteeksi esiintyjät keskus­te­levat paneelissa pilvipalveluiden tarpeellisuudesta ja tulevaisuudesta.

Ohjelma

Pilvipalveluiden standardisointi.Tuomas Nurmela, Tieto, seurantaryhmän SR 310 puheenjohtaja

Pilvipalvelut ja standardisointi suuryrityksen näkökulmasta. Terry Landers, Microsoft (esityskieli englanti)

Pohjoismainen yhteistyö/julkiset hankinnat. Hannu Ojala, valtiovarain­ministeriö

Suomalainen pilvimaisema. Liikenne- ja viestintäministeriön pilviselvityksen tulokset. Seppo Kalli, Digital Media Finland Oy

Pilvipalveluiden tietoturvan standardisointi. Juha Röning, Oulun yliopisto

Paneelikeskustelu (englanniksi)

Aika: keskiviikko 28.8.2013 klo 13–16.30
Paikka: SFS:n kokouskeskus, Malminkatu 34, Kamppi, Helsinki (ks. kartta)
Ilmoittautuminen:
sähköpostitse osoitteeseen it-info@sfs.fi viimeistään 22.8.2013. Tilaisuus on maksuton.

Tilaisuutta voi seurata suorana internetin välityksellä osoitteessa http://new.livestream.com/ITstriimIT/SFS-pilvi. Tallenne säilytetään ja sen voi katsoa myös jälkikäteen.

Lisätietoja seminaarista ja pilvipalveluiden standardisoinnista antaa IT-standardisoinnin asiantuntija Elina Huttunen (puh. 040 356 8003 tai sähköposti etunimi.sukunimi@sfs.fi).

Avainsanat: