Pilvipalvelujen ja SOAn standardisointi alkaa

ISO ja IEC ovat perustaneet yhdessä uuden alakomitean, jonka standardisointikohteina ovat verkkopalvelut, SOA ja pilvipalvelut. Komitean JTC 1/SC 38 Distributed Application Platforms and Services (DAPS) organisointi ja työryhmien muodostaminen sekä asiantuntijoiden haku on jo käynnistynyt. Komitean ensimmäinen kokous pidetään Pekingissä toukokuussa.

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n IT-standardisointiyksikkö kartoittaa tällä hetkellä asiasta kiinnostuneita tahoja. Mikäli standardisointityöhön osallistujia löytyy, perustetaan alueelle seurantaryhmä. SFS:n seurantaryhmien jäseniksi voivat liittyä kaikki aiheesta kiinnostuneet asiantuntijat. Seurantaryhmien jäsenet saavat säännöllisesti tietoa meneillään olevasta standardisointityöstä ja alan tapahtumista. Seurantaryhmät kokoavat alan asiantuntijat yhteen ja muodostavat Suomen kannan standardien laadinnan eri vaiheissa. Tietoja uudesta standardisointialasta antaa SFS:n IT-standardisointiyksikön asiantuntija Hillevi Vuori puhelimitse (040 356 8003) tai sähköpostitse (etunimi.sukunimi@sfs.fi).

Avainsanat: