Standardien pirstaleisuus digitaalisen kirjan tiellä

Digitaalinen kirjallisuus. Nyt! –seminaarin esityksistä keskiviikkona 28.11.2012 kävi ilmi, että kirjallisuuden siirtyminen digiaikaan ei ole ihan mutkatonta. Standardisointityötä on tehtävä lisää, jotta kirjat ja laitteet saadaan yhteensopiviksi.

”Integraatio puuttuu, joten painettu kirja säilyy”, totesi Aalto ARTSin prjoektitutkija, graafinen suunnittelija Harri Heikkilä (VTM) esityksessään. Tekniikka on kehittynyt, mutta digitaalisella kirjalla on ongelmanaan standardien ja jakeluteiden pirstaleisuus. Suomessa lukulaitteet eivät olekaan lyöneet itseään läpi, toisin kuin Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Keskustelua käytiin esimerkiksi tekijänoikeus- ja hallintakysymyksistä sekä kirjaston roolista tulevaisuudessa. Seminaarin esitykset ja keskustelut ovat katsottavissa osoitteessa http://new.livestream.com/Infocrea-fi/digikirjallisuus.

Tilaisuuden järjestivät yhdessä

TIEKE
Suomen Internet-yhdistys - ISOC Finland
Suomen Standardisoimisliitto SFS ry
Electronic Frontier Finland ry EFFI sekä
Internet-käyttäjät ikuisesti IKI ry.

Lisätiedot:

Juha Vartiainen, IT-standardisointiasiantuntija, SFS, puh. 040 356 7255 tai sähköposti etunimi.sukunimi@sfs.fi.

Avainsanat: