Suomalaiset johtamaan lääkintälaitteiden yhteentoimivuuden eurooppalaista standardisointityöryhmää

Suomen kasvanut panostus tietotekniikan standardisointiin näkyy jo eurooppalaisella tasolla. CENin (European Committee for Standardizationin) terveydenhuollon tietotekniikan standardisointikomiteassa lääkintälaitteiden yhteentoimivuutta standardisoivan työryhmän puheenjohtajaksi on nimitetty Tampereen teknillisen yliopiston dosentti Alpo Värri ja sihteeriksi Arto Holopainen.

Kyseessä on teknisen komitean CEN TC 251 Health informaticsin työryhmän WG 4 Technology for interoperability johtajuus ja sihteeristö. Puheenjohtajuuden ja sihteeristön saamista Suomeen tukivat SFS:n Terveydenhuollon tietotekniikan seurantaryhmän jäsenet sekä mm. sosiaali- ja terveysministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Terveysteknologian liitto. Työryhmän tehtävänä on saattaa yleiseen käyttöön jo olemassa olevia standardeja sekä laatia uusia standardeja, joilla eri valmistajien lääkintälaitteet voisivat saumattomasti välittää tietoa keskenään ja joilla on mahdollista turvata digitaalisessa muodossa olevien fysiologisten signaalien luettavuuden säilyminen yli ajan ja laitteistomuotojen. Erityisen haastava ajankohtainen asia on 21.3.2010 voimaan astuvan EU:n lääkintalaitedirektiivin (MDD) soveltamisohjeiksi tarkoitettujen standardien laadinta. Haastavaksi tehtävän tekee lääkintälaitteen määritelmä; määritelmästä ei sovi tehdä liian tiukkaa eikä toisaalta liian sallivaa. Sekä Alpo Värri että Arto Holopainen ovat olleet mukana Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n Terveydenhuollon tietotekniikan seurantaryhmän SR301 toiminnassa. Värri on työskennellyt aktiivisesti CENin terveydenhuollon tietotekniikan (CEN/TC 251) standardisointityön parissa jo 1990-luvulta lähtien ja hänen asiantuntemustaan arvostetaan ryhmässä suuresti. Dosentti Alpo Värri toimii Tampereen teknillisen yliopiston signaalinkäsittelyn laitoksen vanhempana tutkijana. Siellä hän johtaa uni- ja anturisignaalianalyysin ryhmää. Värrin kiinnostus fysiologisten signaalien tallennusmuodon määrittelylle on lähtöisin kansainvälisistä tutkimushankkeista. Hänen haaveenaan on ollut sujuva signaalien vaihto ja niihin liittyvä mahdollisimman vähän aikaa vievä sopimisprosessi EU:n sisäisissä ja laajemmissakin tutkimushankkeissa. DI Arto Holopainen on tietotekniikan ja tietojärjestelmien asiantuntija terveysteknologian vahvalla osaamistaustalla. Hän on toiminut fysiologisten signaalien langattomiin etäseurantajärjestelmiin erikoistuneessa eHIT Oy:ssa tuotekehitysjohtajana ja hän toimii aktiivisesti terveydenhuollon tietotekniikan kentällä: hän on Suomen Telelääketieteen ja e-Health seura ry:n varapuheenjohtaja, toimii Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojenkäsittely-yhdistys ry:n hallituksessa sekä HL7 Finland ry:ssä IHE SIG –työryhmässä yhtenä puheenjohtajana. Lisätietoja voi kysyä Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n IT-standardisoinnin asiantuntijalta Hillevi Vuorelta (puh. 040 356 8003, s-posti etunimi.sukunimi@sfs.fi).