Tietopaketti suureista ja yksiköistä uusittu

Standardisoimisliiton SI-opas metrin, kilon sekä muiden SI-järjestelmän yksiköiden käytöstä on ehtinyt jo 40 vuoden ikään. Oppaasta on ilmestynyt täysin uusittu kuudes painos. Asiat käydään aiempaa perusteellisemmin läpi, josta syystä opas on muuttunut A6-koosta A5-kokoon ja sivumäärä kaksinkertaistunut.

Oppaan uusiminen tuli aiheelliseksi, koska kansainväliset standardisoimisjärjestöt ISO ja IEC ovat julkaisseet SI-järjestelmää käsittelevät standardinsa yhteisessä ISO/IEC 80000 –standardisarjassa. Nyt julkaistussa oppaan uusitussa painoksessa yleinen rakenne on entinen, mutta teksti on muutettu uusien standardien mukaiseksi. Oppaan laadinnassa on pyritty ottamaan huomioon opetusalalla ja elinkeinoelämässä tapahtunut kehitys.

Opas esittelee tärkeimmät eri aloilla käytettävät suureet. Se pyrkii kattamaan nykyisen peruskoulun, lukion, ammattikoulujen ja korkeakoulujen luonnontieteiden ja tekniikan opetuksen tarpeet. Opas antaa kirjoitusohjeita suureiden, yksiköiden ja niiden tunnusten merkintätavoista ja käytöstä suomenkielisissä esityksissä.

Opasta myy Standardisoimisliiton asiakaspalvelu, puh. 09 1499 3353. SI-opas maksaa 15 euroa
(+ alv). Lisätiedot www.sfs.fi

Suomen Standardisoimisliitto SFS