Tietotekniikkaa standardisoidaan ihmisten ja yritysten hyödyksi

Tietotekniikka helpottaa merkittävästi ihmisten ja yritysten arkipäivää, ja siihen perustuvien sovellusten vaikutukset laajenevat koko yhteiskunnassa jatkuvasti. Tietotekniikan palvelujen, laitteiden ja järjestelmien on siten toimittava entistä paremmin yhteen. Lisäksi niiden kehittäminen ja ylläpito on toteutettava kustannustehokkaasti. Näistä syistä standardisoinnin ja yhteisten standardien merkitys on kasvanut myös IT-alalla.

Ajankohtaisia standardisoinnin kohteena olevia palveluita ja järjestelmiä ovat esimerkiksi erilaiset henkilötunnisteen sisältävät kortit ja niiden toiminnallisuus, viivakoodit, RFID eli etäluku radioyhteydellä, sähköiset dokumentit, digitaalinen allekirjoitus, mobiililaitteiden käyttöliittymät tai terveydenhuoltoon liittyvä tietotekniikka, kuten sähköinen lääkemääräys.
Tietotekniikan toimialalla suomalaisten osallistumisen lisääminen Suomelle tärkeillä alueilla kansainvälisessä (ISO) ja eurooppalaisessa (CEN) standardisointityössä on keskeinen tavoite lähivuosina. Tämän tavoitteen saavuttamisen puolesta tekee työtä Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:hyn kesällä perustettu IT-standardisointitiimi, joka jatkossa seuraa alan standardisointia, tiedottaa siitä, koordinoi suomalaisten osallistumista standardisointityöhön ja perustaa kansallisia seurantaryhmiä valituille alueille.
SFS:n IT-standardisointiasiantuntijat Lassi Nirhamo ja Hillevi Vuori kannustavat suomalaisia yrityksiä ja organisaatioita liittymään kaikille avoimien seurantaryhmien jäseniksi.
”Seurantaryhmän jäsenyys edistää oman osaamisen lisäämistä ja verkostoitumista tietotekniikan alan muiden asiantuntijoiden kanssa. Osallistumalla voi vaikuttaa kansainvälisten ja eurooppalaisten standardien sisältöön sekä saada tietoa tulevista vaatimuksista. Toimintaan osallistuvat yritykset saavat myös kilpailuetua, kun ne voivat ensimmäisten joukossa sopeuttaa tuotteensa ja palvelunsa standardien vaatimusten mukaisiksi”, painottaa Hillevi Vuori.
”Suomalaisten on oltava ajan tasalla kaikista merkittävistä tietotekniikan standardisoinnin kehityshankkeista. Kansainvälisten standardien noudattaminen edistää suoraan Suomen tietotekniikkateollisuuden vientiä”, korostaa puolestaan Lassi Nirhamo.
SFS järjesti 24.9.2007 IT-standardisointiin liittyvän avausseminaarin, johon osallistui lähes 100 aiheesta kiinnostunutta kuulijaa. Tilaisuudessa luotiin ajankohtainen katsaus IT-standardisoinnin tilanteeseen Suomessa ja maailmalla. Seminaarissa pidetyissä yrityspuheenvuoroissa Nokia Oyj:n johtaja Kari J. Lång kertoi standardisointityöhön osallistumisen merkittävistä vaikutuksista yhtiön liiketoiminnassa. Tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen erikoistuneen media-alan pk-yrityksen Avence Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Virtanen toi vastaavasti esiin, miten yritys on kasvattanut mainettaan ja parantanut kilpailukykyään standardisointiin osallistumalla.
Lisätietoja lehdistölle: Hillevi Vuori, puh. 040 356 8003, hillevi.vuori@sfs.fi,
Lassi Nirhamo, puh. 040 356 7255, lassi.nirhamo@sfs.fi; Suomen Standardisoimisliitto SFS ry