Uudistunut julkaisujen ISBN-tunnus käyttöön

Uusi 13-merkkinen ISBN-tunnus otettiin käyttöön 1. tammikuuta 2007. Jokaisella julkiseen käyttöön tarkoitetulla kirjalla tai muulla erillisteoksella tulee olla 13-merkkinen ISBN-tunnus entisen 10-merkkisen sijaan. Uudistuksella taataan tunnusten riittävyys tulevaisuudessa. Uudistunut ISBN-tunnus on samanlainen kuin julkaisun takakannen viivakoodiin liittyvä 13-merkkinen EAN-tunnus.

Uudistunut kansainvälinen ISBN-standardi ISO 2108 määrittelee kansainvälisen ISBN-tunnuksen sekä sisältää määräyksiä, jotka koskevat ISBN-järjestelmän hallintoa ja ISBN-tunnusten antamista sekä tunnukseen liittyvää metadataa.

ISBN-tunnistejärjestelmä luotiin jo vuonna 1970, jonka jälkeen siitä on tullut julkaisualan virallinen tunnistejärjestelmä. Kansainvälisen vuodelta 1992 olevan ISBN-standardin uudistaminen tuli tarpeelliseksi, koska vapaana olevien 10-merkkisten ISBN-tunnusten määrä on viime vuosina huomattavasti vähentynyt eri maissa.

Suomen Standardisoimisliitto on julkaissut ISBN-standardin ISO 2108 suomenkielisenä standardina SFS-ISO 2108 "Tieto ja dokumentointi. Kirjan tai muun erillisteoksen kansainvälinen standarditunnus (ISBN)".

Lisätietoja ISBN-uudistuksesta löytyy Suomen ISBN-keskuksen kotisivulta www.kansalliskirjasto.fi/julkaisuala