Uusi ISO-standardi tietoverkkoturvallisuudelle

Lokakuussa julkaistu standardi ISO/IEC 27032 Guidelines for cybersecurity antaa ohjeita tietoverkkoturvallisuuden parantamiseksi. Siinä huomioidaan erityisesti tietoverkkoturvallisuuden riippuvuus tietoturvallisuudesta, verkon turvallisuudesta, internetin turvallisuudesta ja kriittisen tietoteknisen infrastruktuurin suojaamisesta (CIIP).

Turvallinen verkkoympäristö saadaan aikaan vain yhteistyöllä. Tietoverkossa suuri määrä laitteita ja verkostoja on yhteyksissä toisiinsa. Niitä hallinnoivat monet eri tahot, joilla kaikilla on omat toimintatapansa ja sääntönsä. Turvallisuusasioissa jokainen taho keskittyy siihen, mikä on itselle tärkeintä. Tämän vuoksi tietoverkot ovat hyvin haavoittuvia. Standardin ISO/IEC 27032 avulla riskien pienentäminen on mahdollista.

Nyt julkaistun standardin käyttö johdattaa turvalliseen ja luotettavaan yhteistyöhön, joka parantaa samalla yksityisyydensuojaa verkossa. Standardissa on ohjeet, miten voi valmistautua esimerkiksi tietomurtoja sekä haitta- ja vakoiluohjelmia vastaan, ja miten niihin kannattaa reagoida.

Lisätietoja tietoturvatekniikoiden standardisoinnista antaa Juha Vartiainen, IT-standardisoinnin asiantuntija, SFS, puh. 040 356 7255 tai sähköposti etunimi.sukunimi@sfs.fi.

Standardin voi ostaa SFS:n verkkokaupasta sales.sfs.fi tai puhelimitse 09 1499 3353.

Avainsanat: