Uusi kansainvälinen standardi ohjeistaa projektinhallintaa

Onnistunut projektinhallinta on ollut perusta lukuisille kansallisille ja kansainvälisille rakennus-, metalli-, puunjalostus-, prosessi- ja teknologiateollisuuden projekteille, jotka on viety menestyksellä läpi. Projektinhallinnan merkittävyydestä huolimatta alalla ei ole ollut kansainvälisesti vakioituja toimintamalleja.

Kansainvälinen standardisoimisjärjestö ISO julkaisi syyskuussa 2012 projektinhallintaa käsittelevän standardin ISO 21500. Lokakuun lopulla standardi julkaistiin suomeksi tunnuksella SFS-ISO 21500. Standardissa esitetään yleistason kuvaus niistä käsitteistä ja prosesseista, joista projektinhallinnan hyvät käytännöt muodostuvat. Standardi on tarkoitettu sovellettavaksi erityyppisissä julkisen ja yksityisen sektorin organisaatioissa toimialasta sekä projektin koosta, tyypistä ja ajallisesta kestosta riippumatta.

Uusi ISO-standardi esiteltiin suomalaiselle kuulijakunnalle Projektiyhdistys ry:n Projektipäivillä 2012 Espoon Dipolissa 13.–14. marraskuuta. ISOn projektinhallinnan komitean puheenjohtaja Miles Shepherd oli yksi Projektipäivien pääpuhujista. Shepherd kertoi, että tämän tärkeän standardin valmistelu alkoi vuonna 2007 Lontoossa 19 maan edustajan voimin.

- Kahdeksan kokousta myöhemmin edustajia oli 35 maasta, ja asiantuntijoiden määrä oli kasvanut yli kahdeksankymmenen. Työn tuloksena syntyi kaikenkattava kansainvälinen standardi projektinhallinasta. Nyt kun tämä standardi on valmistunut, voimme edetä muihin projektinhallinta-alaa kansainvälisesti kiinnostaviin asioihin. Odotan innolla yhteistyötä eri maita edustavien kollegoiden kanssa muiden standardien kehittämisessä – alkaen projektisalkun hallinnasta.

Suomalaiset ovat olleet aktiivisesti mukana standardin ISO 21500 laadinnassa. Osallistumista ISOn työhön koordinoi SFS:n projektinhallinnan asiantuntijaryhmä, jonka puheenjohtajana toimii projektinhallinnan koulutusportfolion kehittämispäällikkö Jouko Vaskimo Aalto PROsta.

- SFS:n asiantuntijaryhmä edustaa suomalaista projektinhallinta-alan osaamista parhaimmillaan. Ryhmässä on edustus eri sektoreilta, teollisuudenaloilta, etujärjestöistä sekä akateemisesta maailmasta. Aalto-yliopiston yhteydessä toimiva Aalto PRO -koulutusyksikkö tarjoaa Suomen olosuhteissa ainutlaatuisen valikoiman alan koulutusta, joten on selvää että olemme mukana kehitystyössä, Vaskimo sanoo.

Standardi SFS-ISO 21500 Ohjeita projektinhallinnasta on hankittavissa SFS:n verkkokaupasta http://sales.sfs.fi tai tilaamalla se SFS:n asiakaspalvelun kautta, puh. 09 1499 3353.

Lisätiedot:

Sari Sahlberg
Suomen Standardisoimisliitto SFS

Jouko Vaskimo
Aalto PRO / Projektiyhdistys ry
GSM 050 374 2198

Projektiyhdistys ry on vuonna 1978 perustettu yhdistys, joka pyrkii parantamaan jäsentensä edellytyksiä suunnitella, johtaa ja toteuttaa tuloksellisia projekteja verkostoituneessa ja kansainvälisessä ympäristössä. Tavoitteena on tehdä tehokkaan ja ketterän projektityön osaamisesta kilpailuetu, joka edistää suomalaisen työn kansainvälistä kysyntää ja hyödyttää koko kansantaloutta. Yhdistys valmentaa asiantuntijoita ja organisaatioita projektimaisemmiksi muuttuviin työn ja johtamisen malleihin osaamisen todentavilla sertifikaateilla, eri aiheisiin pureutuvilla ryhmillä, vuosittain järjestettävillä Projektipäivillä sekä ajankohtaisia asioita käsittelevillä lehdillä ja julkaisuilla. Projektiyhdistys ry (PRY) on alan kansainvälisen järjestön International Project Management Associationin (IPMA) aktiivinen jäsen.