Uusi verkkopalvelu koneturvallisuuden standardeista

Koneturvallisuuden kaikki lähes 800 standardia uusitaan vuoden 2009 loppuun mennessä. Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (MetSta) on avannut verkkopalvelun, josta standardien käyttäjä löytää nopeasti ja keskitetysti yleistilanteen koneturvallisuuden standardisoinnista sekä yksittäisen standardin tilanteen ja siinä tapahtuneet keskeisimmät muutokset.

Verkkopalvelu tulee sisältämään myös asiantuntijoiden artikkeleita, joissa käsitellään standardien sisältöä ja soveltamista sekä vaikutusta käytäntöön. Koneturvallisuusstandardien uusien painosten seurantapalvelu on osa koneturvallisuuden verkkojulkaisua, jossa kootaan yhteen tietoa koneturvallisuuden standardisoinnista ja siihen läheisesti liittyvistä asioista.

Standardein uusimisen taustalla on uusi konedirektiivi, 2006/42/EY, jota on noudatettava 29.12.2009 alkaen. Uusi konedirektiivi merkitsee, että kaikki konedirektiiviin liittyvät standardit – joita on yhteensä lähes 800 kappaletta – tulevat myös uudistettavaksi. Muutokset tulevat olemaan vähäisiä noin 60 %:lla kaikista standardeista (n. 500 standardia). Toisaalta, lähes 200 standardia muutetaan osittain myös tekniseltä sisällöltään ja jopa 100 - 120 standardia uudistetaan kokonaan.

Koneturvallisuuteen liittyvästä standardisoinnista Suomessa vastaavat Suomen Standardisoimisliitto SFS:n toimialayhteisöt Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry (MetSta), Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus, Yleinen Teollisuusliitto ry, SESKO ry ja Rakennustuoteteollisuus ry. MetSta ry on saanut uuden verkkopalvelun avaamista varten projektirahoitusta SFS:ltä.

Koneturvallisuuden verkkojulkaisu ja koneturvallisuusstandardien uusien painosten seurantapalvelu ovat osoitteessa:

Metalliteollisuuden Standardisoimisyhdistys ry
Toimitusjohtaja Hanna Järvenpää