Uusia turvallisuusmerkkejä

Rekisteröityjen turvallisuusmerkkien kansainvälinen standardi ISO 7010 on uusittu. Siihen kuuluu nyt runsaat sata merkkiä, joista uusia on reilut 40.

Merkit on jaettu kielto-, määräys-, palotorjunta-, pelastus- ja varoitusmerkkeihin. Eniten uusia merkkejä on tullut ryhmiin kieltomerkit ja määräysmerkit. Palotorjunnan merkkien määrä on ennallaan.

Kansainvälisellä merkillä voidaan nyt kieltää myös mm. valokuvaaminen, alueelle astuminen ja henkilökuljetus. Uusia määräysmerkkejä ovat mm. pidä kiinni kaiteesta ja jalankulku tätä tietä. Kansainvälisen kaupan, liikenteen ja työvoiman liikkuvuuden jatkuva lisääntyminen on tehnyt kansainvälisesti standardisoiduista turvallisuusmerkeistä entistäkin tärkeämpiä.

Turvallisuusmerkit on tarkoitettu käytettäväksi vain kohteissa, joihin liittyy ihmisiin kohdistuvia riskejä. Niitä voidaan käyttää turvallisuusmerkkeinä työpaikoilla ja julkisilla paikoilla, turvallisuusoppaissa ja –tiedotteissa, tuotemerkinnöissä ja poistumissuunnitelmissa. Standardin merkkejä ei käytetä liikenteessä.

Rekisteröityihin turvallisuusmerkkeihin voi tutustua kansainvälisen standardisoimisjärjestön ISOn tietokannassa osoitteessa http://cdb.iso.org

Standardi ISO 7010 on vahvistettu ensimmäistä kertaa myös eurooppalaiseksi standardiksi. Tämän odotetaan vähentävän merkkikirjavuutta Euroopan eri maissa. Standardisoimisliitto on vahvistanut standardin ISO 7010 Suomessa kansalliseksi standardiksi tunnuksella SFS-EN ISO 7010.

Myös uusien merkkien suunnittelua käsitteleviä standardeja on uusittu. Turvallisuusmerkkien suunnitteluperiaatteita käsittelee uusittu standardi SFS-ISO 3864-1. Turvallisuusmerkeissä käytettävien kuvatunnusten suunnitteluperiaatteita käsittelee puolestaan uusittu standardi SFS-ISO 3864-3.

Standardisoimisliitto on julkaissut turvallisuusmerkkien uudet standardit suomeksi.

Suomen Standardisoimisliitto SFS

Asiantuntija Kati Heiskanen, puh. 09 1499 3369