Videokoodaus valmiina 3D:n seuraavaan sukupolveen – katselulasit jäävät historiaan

Laajalti käytössä olevaan H.264/AVC-videokoodausstandardiin on valmistunut lisäosa, joka tukee  autostereoskooppista televisiotekniikkaa.

Viime aikoina useat valmistajat ovat kehittäneet ns. autostereoskooppista televisiotekniikkaa, joka mahdollistaa sekä kolmiulotteisen videokuvan katselun ilman 3D-katselulaseja että kuvan katselemisen useista eri kuvakulmista. Muun muassa vastikään päättyneillä CES-kulutuselektroniikkamessuilla esiteltiin uusia autostereoskooppisia näyttölaitteita, joiden katselu ei vaadi monien hankaliksi kokemia 3D-laseja. Videomateriaalin yhteentoimivuuden takaamiseksi valittu kompressiomenetelmä on standardisoitava.

Laajalti käytössä olevaan H.264/AVC-videokoodausstandardiin on valmistunut lisäosa, joka tukee autostereoskooppista televisiotekniikkaa. MVC+D:ksi nimetty uusi lisäosa liittää videokuvan kuhunkin kuvapisteeseen etäisyystiedon, jonka avulla televisio tai muu videontoistolaite voi syntetisoida uusia kuvakulmia syvyysvaikutelman aikaansaamiseksi. Toteutustavan ansiosta MVC+D-videot sopivat hyvin esimerkiksi Internet- tai radioverkkojen kautta siirrettäviksi tai massamuistille tallennettaviksi. MVC+D-standardi on yhteensopiva mm. Blu-ray 3D:ssä käytössä olevan videokoodausteknologian kanssa.

”Autostereoskooppinen televisiotekniikka ja MVC+D-videopakkaus tekevät kolmiulotteisen videon katselusta luontevampaa ja saavat kuvan näyttämään realistisemmalta”, toteaa Nokian tutkija Miska Hannuksela, joka johtaa Nokian ja Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) yhteistä 3D-videokoodauksen tutkimusprojektia. Nokia ja TTY olivat MVC+D-standardisoinnissa tärkeässä osassa hankkeen alusta alkaen. Heidän esityksensä valittiin vuonna 2011 parhaaksi aloituskohdaksi MVC+D-standardin kehitykselle.

MVC+D-standardiehdotuksen on kehittänyt Joint Collaborative Team on 3D Coding Extension Development (JCT-3V) -työryhmä. Se viimeisteli standardiehdotuksen tammikuussa 2013 Genevessä. Seuraavaksi MVC+D-standardiehdotus etenee hyväksyntä-äänestykseen ja lopullinen kansainvälinen standardi julkaistaan myöhemmin vuonna 2013.

JCT-3V:n toimintaan on osallistunut kymmeniä yrityksiä ja tutkimuslaitoksia, ja järjestön kokouksissa on 100–200 videonkoodausalan asiantuntijaa. JCT-3V on MPEG:n ja kansainvälisen telealan standardointijärjestön ITU-T:n videonkoodausryhmän VCEG yhteishanke. Suomalaisten yritysten ja tutkimuslaitosten osallistumisen MPEG-standardisointiin organisoi Suomen Standardisoimisliitto SFS.

Lisätietoja:

SFS, IT-standardisoinnin asiantuntija Juha Vartiainen, puh. 040 356 7255, juha.vartiainen@sfs.fi

Avainsanat: