Kettujen myrkytysten syyksi varmistui botuliini-myrkky

Tiedote 10.10.2002 Kettujen myrkytysten syyksi varmistui botuliini-myrkky Pohjalaisilla tarhoilla lauantaina 5.10. alkaneiden kettukuolemien syy on selvinnyt. EELA ilmoitti 10.10. että rehusta löydettiin botuliini - nimistä myrkkyä. Vielä ei tiedetä mikä seitsemästä eri toksiinityypistä on kyseessä. Näytteiden tutkiminen KTTK:ssa, EELA:ssa ja Helsingin Yliopistossa jatkuvat. Myös raaka-ainetutkimukset ovat yhä käynnissä. Heti sairastapausten ilmennyttyä aloitettiin useilla eri tarhoilla eri hoitomenetelmien kokeileminen. Sunnuntaina 6.10. oli selvää, etteivät hoitoyritykset tehonneet, ja osalle tarhaajista saatiin jo tieto, että sairastuneet eläimet tulee lopettaa. Maanantaina 7.10. eläinmenetyksistä kärsineet tarhaajat kokoontuivat Lappajärvellä ja Teerijärvellä tiedotustilaisuuksiin, joissa he saivat ohjeet lopettaa sairaat eläimet. Lievistä oireista kärsineitä eläimiä tuli kuitenkin jättää muutamaksi päiväksi tarkkailuun. Torstaina 10.10. tarhaajille lähti tiedote, jossa heitä kehotettiin lopettamaan kaikki eläimet joilla vielä oli oireita. Eläinmenetysten arvioidaan nousevan 50-60.000 sinikettuun, kun lievästikin oirehtivat eläimet on lopetettu. Kuolleet ja lopetetut eläimet on kerätty ja niitä kerätään yhä tarhoilta. Länsi-Suomen ympäristökeskus on antanut luvan sijoittaa toistaiseksi eläinten ruhot maa-alueelle, joka kuuluu Terjärv Frysin rehukeskukselle ja sijaitsee rehukeskuksen vieressä. Muista toimenpiteistä tiedotetaan myöhemmin. Lisätietoja rehuasioissa: tutkimusjohtaja Ilpo Pölönen 040-5042870, Turkiseläinlaboratorion kemiall. osaston johtaja Leif Finne 0500-261862, toiminnanjohtaja Gustav Smulter 0500-362378 sekä Etelä-Pohjanmaan Minkinrehu Oy:n toimitusjohtaja Kari Valkosalo 06-4880 500, 0400-367420 Eläinlääkärimme Liisa Wallenius 040-5169552 ja Raija Sauna-Aho 040-519 4493 vastaavat eläinten hyvinvointia ja lääkintää koskeviin asioihin Tiedottaja Kati Petersen-Waris 0500-169 643 10.10.2002 Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/10/20021010BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/10/20021010BIT00730/wkr0002.pdf