Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitolle uusi hallituksen puheenjohtaj

Report this content

Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitolle uusi hallituksen puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton (STKL) sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Vaasassa 7.6.2002. Vuosikokouksen yhteydessä pidetyssä hallituksen kokouksessa valittiin liiton uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi turkistarhaaja Ulf Enroth Närpiön Pirttikylästä, eroa pyytäneen puheenjohtaja Holger Westerin tilalle. Uudeksi toiminnanjohtajaksi nimitettiin 1.3.2003 alkaen MMM Michael Hornborg Valkealasta. Hänen toimipaikakseen tulee Vantaa. Vuodesta 1989 alkaen liiton toiminnanjohtajana ollut Gustav Smulter siirtyy eläkkeelle 1.3.2003 alkaen. Ulf Enroth, 53,on koulutukseltaan merkonomi. Hän on toiminut turkistarhaajana vuodesta 1975.alkaen. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton hallituksessa hän on ollut vuodesta 1995 lähtien ja Turkistuottajat Oyj:n hallituksen jäsen hän oli vuosina 1989-1990, jatkaen edelleen varajäsenenä. Svenska Österbottens Pälsdjursodlarförening rf:n hallituksen jäsen hän on ollut vuodesta 1992 lähtien. Michael Hornborg, 36, toimii nykyisin Svenska Lantbrukssällskapens Förbundin, SLF; toimitusjohtajana. SLF on järjestö, joka toimii keskusjärjestönä ruotsinkieliselle maaseutuneuvonnalle Suomessa. Hän on toiminut MTK:ssa osastopäällikkönä Brysselissä ja vuoden Euroopan komissiossa Erkki Liikasen kabinetissa vastuualueenaan maatalouteen liittyvät asiat. Brysselissä hän on ollut maatalousasiantuntijana kaikkiaan neljä vuotta. Hallituksen puheenjohtajana 17 vuotta toiminut, historian dosentti Holger Wester korosti jäähyväispuheessaan kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön merkitystä sekä resurssien ja markkinaosaamisen keskittämistä. Tarhaajien lukumäärän vähentymisestä huolimatta ovat turkisten tuotantomäärät pysyneet viime vuosina vakaina. Tarhojen suuremmat yksikkökoot ja työtä säästävät investoinnit ovat Westerin mukaan parantaneet tarhaajien kilpailukykyä markkinoilla. Tärkeänä tukena elinkeinollemme Holger Wester mainitsee kaikissa pohjoismaissa tapahtuneen lähenemisen kansallisten maatalousjärjestöjen kanssa. -yhteistoiminta meillä MTK:n ja SLC:n kanssa on vuosien mittaan laajentunut ja mahdollistanut mm. yhteisen Brysselissä olevan toimihenkilön palkkaamisen. Tarhaajien ja turkiskaupan järjestöjen välillä on nykyään tiivistä yhteistoimintaa esim. elinkeinon tunnettavuuden lisäämiseksi. Turkistarhauksen uhkana olevien asioiden hoitamista varten toimii nykyisin European Fur Breeders' Associationin ja International Fur Trade Federationin muodostama toimikunta. Pohjoismaisten tarhaajien etuja puolustetaan Westerin mukaan parhaiten keskittämällä tulevia panostuksia myös Sagan toimintaan. Puheensa lopuksi hän kehotti tarhaajia katsomaan elämää myönteisesti myös väliaikaisten vastoinkäymisten hetkinä. STKL:n hallitus 7.6.2002 alkaen Eroa pyytäneen Holger Westerin tilalle valittiin Mikael Granlund Uusikaarlepyystä Erovuorossa olleet Ismo Koivunen, Markku Kujanen, Rainer Sjöholm ja Jari Nurvala jatkavat edelleen. Muut hallituksen jäsenet: Sulo Malja, Ulf Enroth, Leena Pitkänen, Markku Kestilä ja Ralf Andersson. Lisätietoja toiminnanjohtaja Gustav Smulter 0500- 362378, puheenjohtaja Ulf Enroth 0400- 661973, tiedottaja Kati Petersen-Waris 0500- 169643 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/07/20020607BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/07/20020607BIT00480/wkr0002.pdf