Tarhaajien liitto kartoitti rehuonnettomuuden korvausmäärät

Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry. Tiedote joukkoviestimille Vantaalla 15.10.2002 Tarhaajien liitto kartoitti rehuonnettomuuden korvausmäärät Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n hallitus arvioi tänään, että rehuonnettomuuden korvausmäärä saattaa nousta jopa viiteen miljoonaan euroon. Arvioon vaikuttaa se, että eläinmenetyksiä kärsineiden tarhaajien joukossa on sellaisia, joilla koko siitoseläinkanta on tuhoutunut. Liiton hallitus päätti, että vahingoista tehdään tarkat, tarhakohtaiset selvitykset ennen kuin esitetään arvio valtion mahdollisesta osuudesta korvaustalkoissa. Liiton hallitus korosti sitä, että veronmaksajien kukkarolla käydään niin vähän kuin mahdollista. Mikäli tällä viikolla julkistettavista raaka-aineanalyysien tuloksista ilmenee, että katastrofin aiheuttaja on raaka-aineessa, korvausvastuu siirtyy sataprosenttisesti raaka-aineen toimittajalle. Myös sinikettujen rokottamiseen jatkossa liiton hallitus suhtautuu myönteisesti. Rehuvalvontaa ja erityisesti rehuraaka-aineen valvontaa on tehostettava. Yhdessä viranomaisten kanssa on vahvistettava, että raaka- aineen talteenotto rehusekoittamoissa tapahtuu kaikin tavoin asiallisesti. Osa onnettomuuden jälkihoitoa on myös se, että kaikki raaka-aine-erät analysoidaan botulismin minimoimiseksi. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry. ottaa asiaan kantaa seuraavan kerran, kun rehuraaka-ainetta koskevat tulokset saadaan. Tuloksia on lupailtu vielä tällä viikolla. Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Gustav Smulter, puh. 0500 362 378, tutkimusjohtaja Ilpo Pölönen, puh. 040 504 2870, viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/15/20021015BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/15/20021015BIT00900/wkr0002.pdf