Toiminnanjohtaja Michael Hornborg: Ekorikollisuus on saatava kuriin

Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry. Kokkolassa Tiedote joukkoviestimille 22. syyskuuta 2003 Heti julkisuuteen Toiminnanjohtaja Michael Hornborg: Ekorikollisuus on saatava kuriin Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n toiminnanjohtaja Michael Hornborg vaatii yhteiskunnalta ripeitä toimia ekorikollisuuden kuriin saattamiseksi. Tänä aamuna Kokkolan Lahnakoskella tapahtunut turkisisku, jossa tuhansia minkkejä päästettiin irti, on suurin Suomessa koskaan tapahtunut. Hornborgin mukaan valtakunnansyyttäjän äskettäin tekemä päätös jättää syyttämättä useita 2000-2001 tapahtuneista iskuista epäiltyjä on ekorikollisuutta vähättelevä signaali, joka on omalta osaltaan saattanut vaikuttaa tapahtumiin. Hän sanoo. että ekoterrorismiin, esimerkiksi iskuihin tuotantoeläintiloille ja koe-eläinlaboratorioihin sekä rehukeskusten ja teurastamoiden tuhopolttoihin, suhtaudutaan hyvin vakavasti useimmissa Länsi-Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Runsas viikko sitten joukko eläinoikeusleirille osallistuneita suomalaisia jäi Hollannissa kiinni epäiltyinä turkistilalle tunkeutumisesta ja satojen minkkien irtipäästämisestä. Tapaus nostatti Hollannissa laajaa poliittista keskustelua. Suomessa valtaosa vuosien varrella tapahtuneista iskuista on selvittämättä. Iskujen vaikutuksesta yrittäjiin itseensä, yrittämiseen elinkeinona ja kansalaisten turvallisuudentunteeseen yleensä ei ole Hornborgin mukaan käyty syvällistä keskustelua. Turkistarhaajat tuovat suomalaiselle maaseudulle vuosittain vientituloja lähes 250 miljoonaa euroa. Hornborg viittaa istuvan hallituksen ohjelmaan, jossa on sivukaupalla tekstiä siitä, miten yrittämisen edellytyksiä on parannettava. - Yhteiskunnan on taloudellisten edellytysten lisäksi voitava turvata elinkeinon harjoittaminen ilman turkisiskujen kaltaisten tapahtumien pelkoa, hän sanoo. Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Michael Hornborg, puh. 040 727 2474, myös viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, Turkistuottajat Oyj, puh. (09) 849 8332 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/22/20030922BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/22/20030922BIT01010/wkr0002.pdf