Tuore väitöskirja osoittaa: Uudentyyppisellä rehulla typpipäästöt kuriin

SUOMEN TURKISELÄINTEN KASVATTAJAIN LIITTO RY. Joukkoviestintiedote 22. toukokuuta 2003 HETI JULKAISTAVISSA Tuore väitöskirja osoittaa: Uudentyyppisellä rehulla typpipäästöt kuriin Valkuaisen määrää sinikettujen rehussa voidaan vähentää nykyisestä jopa reilulla neljänneksellä. Tähän päätyy Helsingin yliopistossa 23. toukokuuta 2003 tarkastettava agronomi, MMM Tuula Dahlmanin väitöskirja. Vähennys on tehtävissä syksyllä, jolloin valmistetaan yli puolet koko vuoden rehusta. Näin myös tilojen typpipäästöt pienenivät olennaisesti loppukasvatuskauden aikana, syyskuusta joulukuuhun. Suomen nykyiseen kettukantaan, runsaaseen kahteen miljoonaan eläimeen suhteutettuna voidaan virtsassa erittyvän typen määrää laskea edellemainittuna ajanjaksona yli 5000 kiloa päivässä. Kotieläinten ravitsemustieteeseen kuuluvassa väitöskirjassa on selvitetty - ensimmäistä kertaa siniketulla - optimivalkuaisen koostumusta. Optimivalkuaisella tarkoitetaan välttämättömien aminohappojen ihanteellista suhdetta valkuaisessa niin, että koostumus mahdollisimman tarkasti vastaa kasvavan siniketun tarvetta. Ketun kannalta rehun valkuaismäärän alentaminen merkitsee ylimääräisen typen erittämisestä aiheutuvan rasituksen pienenemistä elimistössä. Näin myös eläinten hyvinvointi paranee. Sen lisäksi, että tulokset ovat myönteisiä eläimen ja ympäristön kannalta, voi myös rehukustannuksissa säästää merkittävästi, arviolta 10- 15 prosenttia. Rehun hinta ja raaka-ainekustannukset vaihtelevat suhdanteiden mukaan, ja valkuainen on kallein ravintoaineista. Kettujen ruokintatutkimus on Suomessa, maailman johtavassa siniketun tuottajamaassa, tasoltaan huippuluokkaa. Dahlmanin väitöskirjaan liittyvät kokeet tehtiin MTT:n (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) ja Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n yhteistyönä. LISÄTIETOJA: Agronomi, MMM Tuula Dahlman, puh. 050 570 2951; yleisesti turkiseläintutkimuksesta myös tutkimusjohtaja Ilpo Pölönen, puh. 040 504 2870 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT00110/wkr0002.pdf