Turkisalan toimijat haluavat helpottaa yritysten sukupolvenvaihdoksia

Fur Finland - Turkiskaupan Liitto ry. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry. Turkistuottajat Oyj Vantaalla 29.9.2003 JOUKKOVIESTIMILLE Turkisalan toimijat haluavat helpottaa yritysten sukupolvenvaihdoksia Yritysten sukupolvenvaihdosten helpottaminen on turkisalan tulevaisuuden elinehto. Turkisten alkutuotannon ja kaupan edustajat kokoontuvat keskiviikkona 1. lokakuuta Vantaan Fur Centeriin pohtimaan, miten nuoria rohkaistaan työvaltaiselle ja erikoisammattitaitoa vaativalle alalle. Nuorena yrittäjänä turkisalalla -seminaarissa puhuvat alan nuoret yrittäjät sekä mm. puheenjohtaja Eero Lehti Suomen Yrittäjistä, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki ja yritysvalmentaja Aki Vapaakallio Trainers´ House Oy:stä. Minkkejä ja kettuja Lappajärvellä kasvattavan Esa Rantakankaan mukaan nuori polvi ei halua enää sitoa itseään seitsemänpäiväiseen työviikkoon ympäri vuoden. Siksi myös turkistiloille tarvitaan lomitusjärjestelmä, joka mahdollistaa lyhytaikaiset irtaantumiset työstä. Eläinten hallikasvatus parantaa eläinten hyvinvoinnin lisäksi myös yrittäjän olosuhteita, ja kaupanpäällisenä hallit lisäävät turvallisuutta, Rantakangas muistuttaa. Lahtelainen Antti Virta on turkiskauppias kolmannessa polvessa. Hänen mukaansa turkiskauppa menestyy liittoutumalla entistä voimakkaammin muun tekstiili- ja muotiteollisuuden kanssa. Valtaosa suomalaisista turkisalan yrityksistä on pieniä perheyrityksiä, joista 1600 on turkistilaa ja noin 100 harjoittaa pukineiden valmistusta, vähittäis- tai tukkukauppaa. Suomessa on lisäksi toinen maailman suurista turkisten huutokauppaliikkeistä, Turkistuottajat Oyj Vantaalla. Koko arvoketju työllistää lähes 10.000 suomalaista. Turkisten alkutuotanto on sijoittunut pääasiassa Länsi-Suomen lääniin, suomen- ja ruotsinkieliselle Pohjanmaalle. Alueella on useita kuntia, joiden taloudet nousevat ja laskevat nahkojen maailmanmarkkinahintojen tahdissa. Valtaosa pukineita suunnittelevista, valmistavista ja muodistavista sekä vähittäis- ja tukkukauppaa käyvistä yrityksistä on naisvaltaisia ja usein myös naisten johtamia yrityksiä. Liitteenä: seminaarin ohjelma Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 Nuorena yrittäjänä turkisalalla Seminaari 1. lokakuuta 2003 Fur Center, Vantaa (käyntiosoite: Martinkyläntie 48) Järjestäjät: Fur Finland - Turkiskaupan Liitto ry., Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry., Turkistuottajat Oyj Ohjelma 09.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvit 09.30 Tervetuloa taloon! Toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen, Turkistuottajat Oyj 09.45 Seminaarin tavoitteet, luennoitsijoiden esittely Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, Turkistuottajat Oyj 10.00 Miten turkisalalla ehkäistään ukkoutumista? Toiminnanjohtaja Michael Hornborg, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry. Puheenjohtaja Liisa Andström, Turkiskaupan Liitto ry. 11.00 Yritysten sukupolvenvaihdokset - haaste koko yhteiskunnalle Puheenjohtaja Eero Lehti, Suomen Yrittäjät ry. 11.45 Keskustelua 12.15 Lounastauko 13.00 Nuorena yrittäjänä turkisalalla - kolme tarinaa: 1) Tieni tarhaajaksi Turkistarhaaja, metsänhoitaja Esa Rantakangas 2) Koko matka vastakarvaan? Turkiskauppias, puuseppä-artesaani Antti Virta, Turkis- Virta Oy 3) Millaisin edellytyksin yrittäjäuralle? Kauppat.yo Laura Andström 13.45 Keskustelua 14.15 Yrittäminen laajenevassa EU:ssa - onko nuorilla saumaa? Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki 14.45 Tauko 15.00 Tulevaisuuden johtajuus Yritysvalmentaja Aki Vapaakallio, Trainers´ House Oy 16.30 Päivän päätös ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/29/20030929BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/29/20030929BIT00480/wkr0002.pdf