Jäsenyys MTK:ssa vahvistaa turkistuottajien edunvalvontaa

Suomen Turkiseläinten Kasvattajien Liitto ry:n (STKL) tänään hyväksytty jäsenyys MTK:ssa vahvistaa liiton puheenjohtaja Ulf Enrothin mukaan turkistuottajien poliittista edunvalvontaa. - Me turkiseläinten kasvattajat tuomme MTK:n toimintakenttään aidosti markkinalähtöisen vientielinkeinon vahvuudet ja haasteet. Suomalaisella maa- ja metsätaloussektorilla ymmärretään, että kaikkien maaseutuelinkeinojen on syytä vetää yhtä köyttä. Ulf Enrothin mukaan turkiselinkeino tarvitsee laajaa selustatukea nyt, kun ruotsalaiset sosialidemokraatit tekivät sopimuksen vihreiden ja vasemmistopuolueen kanssa tarhausolosuhteita koskevien lakien voimakkaasta kiristämisestä. Ruotsalaislähteiden mukaan kyseessä on poliittinen lehmänkauppa. Sosialidemokraatit taipuivat vihreiden vaatimuksiin, jotta vihreät vastaavasti hyväksyisivät kevään lisätalousarvion, mm. noin 200 miljoonan euron myrskytuhokorvaukset paikallisille metsänomistajille. Jäsenyyspäätös toi STKL ry:lle myös paikan MTK:n valtuuskunnassa. Tehtävässä aloittaa STKL ry:n varapuheenjohtaja, turkiseläinten kasvattaja Markku Kestilä Pyhäjoelta. MTK:n hallitus nimitti eilen EU-komissioon siirtyvän toiminnanjohtaja Paavo Mäkisen seuraajaksi Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n nykyisen toiminnanjohtaja Michael Hornborgin, joka toimi aiemmin mm. MTK:n lobbarina Brysselissä ja EU:n komissiossa Erkki Liikasen esikunnassa. - Hornborgin lähtöön liittyvää murhetta helpottaa se, että nimityksen myötä turkiseläinten kasvattajien ääni MTK:ssa varmasti kuuluu, Enroth toteaa. Lisätietoja: Puheenjohtaja Ulf Enroth, puh. 0400 661 973