KIINANVIENNILLE KIELTEINEN KANTA

Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton (STKL ry) jäsenyhdistys Svenska Österbottens Pälsdjursodlarförening (SÖP) on hallituksen kokouksessaan päättänyt erottaa jäsenyydestään turkiseläinkasvattajan, joka on SÖP:n toimintaperiaatteiden vastaisesti toistuvasti harjoittanut kettujen vientiä Kiinaan. Maan hyvinvointi- ja ympäristömääräykset turkiseläinkasvatuksesta eivät täytä EU-maiden tasoa.

Tähänkin asti kasvattajaliitto on suhtautunut kielteisesti kettujen Kiinanvientiin. Kuljetuksia on ollut myös tänä talvena. Kiinanviennin harjoittaminen ja toisaalta hyväksyminen on eettisesti arveluttavaa. Tuottajia huolestuttaa myös se, että toiminnalla viedään pohja pois suomalaiselta korkealaatuiselta turkiseläinkasva¬tukselta. Suomessa turkiseläinkasvatus on ammattitaitoista ja sitä valvotaan tarkasti.

- Paikallisyhdistysten toiminta noudattaa liiton kantaa, toteaa toiminnanjohtaja Tuula Dahlman STKL:stä.
- Jäsenyhdistyksen tekemä päätös on konkreettinen osoitus siitä, että tuomitaan vienti sellaisiin olosuhteisiin, joissa ei noudateta meidän eläinsuojelupäätöksiä.

Lisätietoja:
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry