MINKINKASVATUS JATKUU RUOTSISSA

Ruotsin eduskunnan täysistunnon äänestyksessä on eilen hylätty ehdotus, joka käytännössä olisi lopettanut minkinkasvatuksen naapurimaassamme. Lakiehdotuksen taustalla oli eläinten hyvinvoinnin parantaminen mm. vaatimalla uimavesimahdollisuutta minkeille. Tutkimustulosten mukaan uiminen ei kuitenkaan ole minkeille biologinen tarve.

- Olemme huojentuneita ja erittäin tyytyväisiä länsinaapurimme äänestystulokseen. Päätös antaa työrauhan turkiseläinkasvattajille ja myös tulevaisuuden uskoa elinkeinollemme, toteaa toiminnanjohtaja Tuula Dahlman Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitosta (STKL ry).
- Ruotsin päätös on voitto sekä järjelle että tutkimustuloksille eläinten hyvinvoinnista.

Lakiehdotus jäi pöydälle edelliseltä hallituskaudelta. Tuolloin sen läpimenoa olivat ajamassa sosiaalidemokraatit vihreiden ja ympäristöpuolueen tuella ja lakiehdotusta vastaan oli oikeistorintama.

Ruotsin ympäristö- ja maatalousvaliokunta esitti marraskuun lopussa edellisen hallituksen ehdotuksen hylkäämistä koskien minkinkasvatuksen vaatimusten tiukentamista. Valiokunta halusi sen sijaan panostettavan tutkimustyöhön, joka parantaa eläinsuojelua. Sääntömuutosten tulee perustua tutkimukseen ja kokemukseen.

Italia teki vastaavantyyppisen päätöksen alkuvuodesta. Maassa hyväksyttiin laki, jonka mukaan Euroopan Neuvoston säännökset riittävät säätelemään turkiseläinkasvatusta Italiassa.

Lisätietoja: STKL ry, toiminnanjohtaja Tuula Dahlman, puh. 050 570 2951