Suomalainen turkiselinkeino sai omat sertifiointikriteerit

Suomalaisen turkiselinkeinon sertifiointikriteerit on nyt vahvistettu, ja neuvontavierailut ensimmäiseen vaiheeseen ilmoittautuneille turkistiloille on käynnistetty syksyn aikana. Kriteeristö koostuu 33 eläinten terveydenhuoltoon ja hyvinvointiin, kasvatusolosuhteisiin, rehuhuoltoon, jalostukseen ja tilahygieniaan liittyvästä kohdasta. Sertifioinnin edellytyksenä on mm., että tila ei myy eikä luovuta eläviä turkiseläimiä tiloille, jotka eivät täytä Suomen eläinsuojelulain vaatimuksia. Tämä rajaa siitoseläinkaupan käytännössä EU:n alueelle, Norja mukaan lukien. - Lähtökohtana on, että tuottaja oppii sertifiointiin liittyvän jatkuvan dokumentoinnin avulla parantamaan työnsä tuloksia, kehitysbiologi Maija Miettinen Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:stä kertoo. Ensiaskeleitaan ottava hanke ei vielä näy erillisenä merkintänä huutokauppayhtiöön toimitettavassa raakanahassa, mutta se on tavoitteena. - Mitä enemmän kuluttajat vaativat takeita eläinten kasvatusympäristöstä, sitä suurempi merkitys on tuottajalta löytyvällä dokumentoidulla tiedolla. Maija Miettinen ja kollegansa, neuvontabiologi Bjarne Nyholm, turkiseläinten kasvattajat Maria-Leena Isopahkala ja Leena Pitkänen, kehityspäällikkö Sanna Maksimainen, jalostusagronomi Kerstin Smeds, eläinlääkäri Johanna Kankkonen ja tutkimusjohtaja Ilpo Pölönen esittelevät 25.-27.11.2005 suomalaista turkiselinkeinoa ELMA 2005 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa (osasto 2e2 hallissa 2). LISÄTIETOJA: Maija Miettinen, puh. 040 5741 472