Turkiksen moni-ilmeisyys lumosi nuoren suunnittelijan

Turkismateriaalin moni-ilmeisyys valloitti norjalaissyntyisen, lontoolaistuneen Kristian Aadnevikin, 27, joka vierailee Turkiskaupan Liitto ry:n tilaisuudessa Upea ikä +45 –messuilla, Helsingin Messukeskuksessa tänään. Aadnevik on tätä nykyä Charles Jourdanin muotitalon Japanin-kokoelmien pääsuunnittelija. Osa Aadnevikin Lontoon muotiviikoilla syksyllä esitellyistä uniikkituotteista nähdään liiton lehdistönäytöksessä perjantaina klo 9.30 ja yleisönäytöksissä messujen aikana päivittäin (pe-la-su) klo 11, 15 ja 16.30. - Turkismateriaalin tekniset ominaisuudet – luonnollisuus, pehmeys ja ommeltavuus sekä sen kauneus tekevät siitä ylivoimaisen, ensin vaatturiksi kouluttautunut ja 2002 Lontoon Royal College of Artista valmistunut Aadnevik sanoo. - Turkiksella on myös kolmas, kulttuurihistoriallinen ulottuvuus, joka nyt näkyy retromuodin suosiona. Turkiskaupan Liitto ry:n puheenjohtaja Liisa Andströmin mukaan tämän päivän retropukineet edustavat teknologiaa, josta 20 vuotta sitten vasta haaveiltiin. - Uusin menetelmin työstetty kettu- tai minkkijakku painaa saman verran kuin villatakki. Turkiskaupan Liiton näytöksissä on Aadnevikin töiden lisäksi pukineita seuraavilta yrityksiltä: Andström Trading, Bulevardi 5, Butiktii, Gemmi (Grünstein), Polar-Turkis, Salon Turkisateljee, Turkisateljee Arffman ja Turkis-Virta. Mukana ovat myös Sagan sekä Janne Renvallin designkokoelmat. Malleina Susanna Vilkkulan koordinoimassa näytöksessä ovat mm. Anitra Ahtola, Janina Frostell, Marita Hakala, Suvi Miinala ja Karita Tuomola. Lisätietoja: Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 512 0322 ja Liisa Andström, puh. 0400 612 374