TURKISALAN YMPÄRISTÖPÄIVÄ KAUSTISELLA

Turkiselinkeinon viidennet Ympäristöpäivät järjestetään tänään Kaustisella. Tämän vuoden teemana on ”Turkistilan hyvinvointi”. Ympäristöpäivän aikana paneudutaan niin ympäristöinvestointeihin kuin turkistilojen ympäristölupiin ja pohjavesitilojen siirtoon. Ympäristöpäivän pääpuhujana on elokuun alussa Eviran pääjohtajana aloittanut Jaana Husu-Kallio. - Turkiselinkeinolla on merkittävä rooli, kun mietitään elintarviketuotannon sivutuotteiden kierrätystä. Toimiala on kokenut melkoisia muutoksia muutaman viime vuoden aikana ja tänä päivänä jopa 60 prosenttia turkiseläinten ravinnosta hoidetaan kierrätyksen kautta, toteaa Husu-Kallio puheenvuorossaan. Tietoisuus ympäristökuormituksesta on kasvanut voimakkaasti. Tietämys eri aineiden vaikutuksista ympäristöön on johtanut tarkemmin säädeltyihin ympäristönsuojeluvaatimuksiin kaikkien elinkeinojen kohdalla. Turkistoimiala on selkeästi osa maataloutta. Erilaiset ympäristöasiat on otettu aktiivisesti esille tavoitteena taata eläinten hyvinvointi ja asianmukaiset kasvatusolosuhteet. Ympäristöasioiden seuraaminen ja kehittäminen kuuluu olennaisena osana tämän päivän turkistilan toimintaan. Vuosi sitten otettiin käyttöön Ympäristökäsikirja, joka on arvokas työväline turkistuottajille. Ympäristökäsikirjassa on koottu yhteen ympäristölainsäädäntö sekä turkistilallisten että muiden alalla toimivien tahojen näkemykset ympäristöasioihin ja teknisiin ratkaisuihin unohtamatta eläinsuojelunäkökohtia. Lisätietoja: Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry, toiminnanjohtaja Tuula Dahlman, puh. (09) 849 8448, 050 570 2951 Pohjois-Suomen Turkiseläinten Kasvattajat ry, toiminnanjohtaja Hannu Kärjä, puh. (06) 875 405, 040 503 2961