Turkiseläinkasvatus esittäytyy Farmari-messuilla - Sertifiointi alan vastaus Kiinan kasvavaan tuotantoon

Suomessa tarhattavat turkiseläimet, minkki, kettu ja suomensupi esittäytyvät normaaleissa kasvatusolosuhteissaan Tampereen Pirkka-hallin alueella tänään käynnistyvillä Farmari-messuilla. Kehityspäällikkö Maija Miettisen mukaan ala vastaa lisääntyvään kilpailuun alkutuotannon sertifioinnilla, joka on edennyt pilottihankkeisiin. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n tavoitteena on, että kuluvan vuoden loppuun mennessä sertifiointiohjelman piirissä olisi jo 200 tilaa, reilut 10 prosenttia kaikista Suomen turkistiloista. - Sertifiointi edellyttää tuottajilta uutta ajattelua. Kyse ei ole siitä, että tehdään suuria muutoksia lyhyessä ajassa, vaan että kehitetään ja parannetaan toimintaa suunnitelmallisesti ja pidetään kaikesta tuotantoprosessiin liittyvästä tarkasti kirjaa. Farmari-messujen osastolla on nähtävillä mm. minkkien ”kerrostalo”, kiipeilyhäkki, jonka käyttö on yleistynyt Suomessa minkkien hallikasvatuksen myötä. Kyseessä on kolmiosainen pesäkopista, keski- ja yläkerroksesta koostuva eläinsuoja, jossa sama pentue asustelee kesästä vuoden loppuun saakka. Sen lisäksi, että kiipeilyhäkki on perinteistä ratkaisua virikkeellisempi, se myös säästää pinta-alaa minkkihallissa. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n osastolla Farmari-messuilla 27.-31.7. kello 10-18 ovat Maija Miettisen lisäksi tavattavissa kehityspäällikkö Sanna Maksimainen, turkiseläinten kasvattaja Leena Pitkänen ja neuvoja Kaj Lindh. Lisätietoja: Maija Miettinen, puh. 040 574 1472