Turkistuotannon sertifiointihanke vaikuttanut myönteisesti eläinsuojelutarkastuksen tuloksiin

Turkistuotannon jo vuoden käynnissä ollut sertifiointihanke on Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n toiminnanjohtaja Tuula Dahlmanin mukaan vaikuttanut myönteisesti tuoreimman EU-eläinsuojelutarkastuksen (2005) tuloksiin. EU tarkastaa vuosittain pistokokein suomalaisia sika-, vasikka-, kana- ja turkistiloja. Tänä vuonna tarkastettiin 116 turkistilaa, joilla on yhteensä noin 300.000 eläintä. -Huomautettavaa on selkeästi vähemmän kuin edellisissä tuloksissa. Suurimmat yksittäiset epäkohdat liittyvät puutteelliseen kirjanpitoon 15 tilalla tutkituista. Liiton tavoitteena on nollatoleranssi. -Esimerkiksi terveydenhuollon, tilojen puhtauden ja eläinten ravinnonsaannin osalta tarkastajilla ei ollut mitään huomautettavaa. Valitettavasti tarkastajat löysivät vielä huomautettavaa muutamilta kettutiloilta puuttuvista purukapuloista ja makuuhyllyistä. Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Tuula Dahlman, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry., puh. 050 570 2951