VANTAALLA PALKITTIIN NAHKANÄYTTELYN PARHAAT

Vantaan Fur Centerissä järjestettävässä 54. nahkanäyttelyssä palkittiin tänään Mäkipellon Turkis Oy (Lehtimäki kk) parhaasta minkkierästä ja Knutars Pälsfarm Ab (Teerijärvi) parhaasta kettuerästä. Voittaneet erät olivat mustaa scanblack-minkkiä ja shadow-sinikettua. Parhaan minkkierän lisäksi Mäkipellon Turkis voitti kaikki muut scanblack-luokat. Kaksipäiväisessä nahkanäyttelyssä oli näyttelyeriä yli 600. Ulkomaiset palkinnon saajat olivat tänä vuonna Tanskasta ja Norjasta.

Nahkanäyttelyn yhteydessä 45 turkistilaa sai sertifikaatin, joka on voimassa kolme vuotta. Sertifiointi perustuu 33-kohtaiseen kriteeristöön ja edellyttää turkiseläin¬kasvattajalta tilan päivittäisten toimenpiteiden dokumentointia. Sertifiointiohjelman piirissä on jo puolet Suomen turkistuotannosta. Ohjelma on loppuunsaatettu 297 tilalla ja aloitettu 174 tilalla.

Sertifiointiohjelma tukee OA-ohjelmaa arvoketjun alkupäässä. Turkistuottajat Oyj:n ja kolmen muun kansainvälisen huutokauppayhtiön sekä alan kansainvälisen liiton, IFTF:n yhdessä lanseeraama OA TM (Origin Assured) –ohjelma takaa, että raaka-aine on peräisin maista, joissa on voimassa EU-tasoinen tai vastaava pohjoisamerikka¬lainen lainsäädäntö turkiseläinten hyvinvoinnista.

Palkinnot ja sertifikaatit jakoi Karita Tuomola.

Huomenna lauantaina näyttely on avoinna klo 9 – 15 ja ohjelmaan kuuluu kaksi muotishowta (klo 11 ja 14), joissa nimekkäät ammattimallit esittelevät kauden turkismuotia.

Lisätietoja: Tiedottaja Tuula Salo, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry,
puh. (09) 849 8429, 050 551 0361