Mittava vesilahjoitus Sri Lankan Minniyaan

Report this content

R-kioskit ja Suomen World Vision keräsivät kesän 2010 aikana varoja puhtaan veden saamiseksi kuivuudesta ja saastuneista vesilähteistä kärsivään Sri Lankan Kalpitiyaan. Yhteistyön tuloksena R-kioski on lahjoittanut Sri Lankan vedenparannustöihin 82 591,20 euroa. Tuella rahoitetaan Minniyan kylän asukkaille puhdasta vettä pumppaava vedenpuhdistuslaitos. Laitos toimii aurinko- ja tuulivoimalla ja se on Sri Lankassa laatuaan ensimmäinen.

- Yhteistyö R-kioskin kanssa on ollut erittäin tuloksekasta ja lahjoitussumma on merkittävä. Sillä pystytään kattamaan kaikki Minniyan kylän vedenpuhdistushankkeen kulut. Minniylaiset sanovat, että vesilaitos on heille kuin lottovoitto, sillä nyt kylässä saadaan 28 000 litraa puhdasta vettä päivässä, kertoo Suomen World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Saukko välittäen samalla minniylaisten kiitokset kaikille Suomessa vesiprojektiin osallistuneille.

-  Ärrällä on halua auttaa ja niin on selvästi myös asiakkaillamme, joille kuuluu suurin kiitos lahjoitussumman keräämisestä. Pienillä arjen teoilla, ostamalla ja kantamalla vettä, saimme aikaan ison konkreettisen hyödyn. Upeaa, että Minniyassa saadaan nyt puhdasta vettä, sanoo brändi- ja konseptijohtaja Teemu Rissanen Rautakirja Oy:stä.

Aiemmin Minniyassa jouduttiin usein juomaan likaista vettä ja kylän lapset kärsivät vesiperäisistä sairauksista. Vedenpumppaus- ja puhdistuslaitoksen valmistuttua kyläläiset ovat olleet terveempiä.

- Esimerkiksi lasten ihottuma- ja vatsatautitapaukset ovat vähentyneet huomattavasti, ja näin ollen lapset pystyvät osallistumaan täysipainoisemmin myös kouluopetukseen, toteaa  Minniyan kylässä virkamiehenä toimiva H. N. C. Malkanthi.

Sri Lankan Kalpitiyassa kehitysyhteistyön yhtenä keskeisenä päämääränä on varmistaa alueen vesiturvan kestävyys ja vedenpuhdistuslaitostoiminnan jatkuminen myös tulevaisuudessa. Vedenpumppaus- ja puhdistuslaitosten rakentamisen lisäksi alueen vesiturvaa parannetaan kouluttamalla alueen asukkaita vesihuoltoon ja vesistöjen suojeluun liittyvissä kysymyksissä.

Lisätietoja:

Tiina Saukko
toiminnanjohtaja, World Vision Finland
tiina.saukko@worldvision.fi

Teemu Rissanen
brändi- ja konseptijohtaja, Rautakirja Oy, Kioskikauppa
teemu.rissanen@r-kioski.fi

Painokelpoisia kuvia hakusanalla “Sri Lanka” osoitteessa www.worldvision.fi/media

Lue lisää Sri Lankan vesihankkeesta ja katso myös kuvasarjat osoitteessa www.worldvision.fi/vesijuoksu

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä World Visionia. Vuonna 1983 perustettu Suomen World Vision on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen.

R-kioski on kannattava ja keskitetysti ohjattu kioskiketju, joka monipuolisella tuotevalikoimallaan tarjoaa asiakkailleen mielihyvää ja tuo helppoutta heidän elämäänsä. R-kioskit ovat osa Rautakirja-yhtymää ja muodostavat sen liikevaihdosta noin 46 %. Suomessa on lähes 700 R-kioskia. Rautakirja kuuluu vahvaan eurooppalaiseen Sanoma-konserniin.