Näkemisen riemua kierrätyslaseilla Keniassa

Suomalaisten lahjoittamat silmä- ja aurinkolasit ovat jälleen löytäneet uusia onnellisia omistajia, kun Cazze- ja Synsam-optikkojen ja Suomen World Visionin näönhuollon operaatio Nähdään Keniassa on jalkautunut paikan päälle Keniaan. Kaikkiaan ensimmäisen päivän aikana näöntarkastuksia tehtiin ennätykselliset 739, joista suomalainen kuuden hengen optikkoryhmä teki 532 näöntarkastusta ja kenialaiset lääkärit 207. Kaihipotilaita todettiin heti 75.

Tänä vuonna tarkastuksia tehdään ensimmäistä kertaa Mogotiossa Nakurun kaupungin lähellä. Näöntarkastuksia ja kaihileikkauksia urakoidaan koko viikon ajan.

- Nakurun pääväylän yllä liehui ennakkoon banneri, jossa kutsuttiin kaikille tarkoitettuun ilmaiseen näöntarkastukseen ja kadulla kiertävät kovaääniset toistivat samaa kutsua. Silmälasien lisäksi on mahdollisuus saada kaihikin leikattua, kertoo Suomen World Visionin erityisasiantuntija Ulla Tervo Keniasta.

Näönhuollon operaatiossa yhteistyökumppaneina ovat maan terveysministeriö ja paikallisen aluesairaalan henkilökunta sekä läänin terveysviranomaiset. Tarve näönhuollon operaatiolle on suuri. 38 miljoonan asukkaan Keniassa silmäsairauksia on paljon, mutta tarkastuksia tekevät muutamat kymmenet lääkärit ja muutamat optikot pääasiassa kaupungeissa. Silmälasikustannus puolestaan vastaa eekkerin alalta saatavaa vuoden maissisatoa eli kymmentä 90 kilon säkkiä. Tällaisella maissimäärällä viisihenkinen perhe pärjää puoli vuotta.

- Nämä näönhuollon matkat ovat parasta mahdollista kierrätystä ja erittäin palkitsevaa aikaa optikoille, kertoo keräysidean isä Rolf Fryckman Cazze- ja Synsam-optikoiden edustajana.

Näkyviä tuloksia Meibekissä

Nähdään Keniassa -operaation kohteena on kolmena aiempana vuotena ollut Kenian Meibeki, jossa näöntarkastukset pystytään tekemään nyt täysin paikallisin voimin. Tänä keväänä alueella jaettiin 350 silmälasiparia ja tehtiin 70 kaihileikkausta, joten suomalaisten aloittama työ on kantanut hedelmää ja tarve on selvästi vähentynyt. Alueen silmälasitarpeet täytetään kuitenkin jatkossakin Cazze- ja Synsam-liikkeisiin lahjoitettujen kierrätyslasien turvin.

Näkeminen mahdollistaa parhaimmillaan lapsille koulunkäynnin ja lasten vanhemmille toimeentulon ansaitsemisen ja edistää näin kestävää kehitystä.

lisätietoja:
Ulla Tervo (Keniassa 29.8. asti)
erityisasiantuntija, Suomen World Vision

Rolf Fryckman (Keniassa 29.8. asti)
hallituksen puheenjohtaja, Cazze- ja Synsam-optikot

Painokelpoista kuvamateriaalia on ladattavissa:
-> hakusanaksi lahjalasit

Lue myös aiheeseen liittyvät aiemmat artikkelit:
Optikoiden matkassa ja Kaihileikkauksilla iloa ja apua
-> julkaistu 5.7.2010

Taustaa:

• Nähdään Keniassa -toimintamalli on yksinkertainen. Kuka tahansa voi lahjoittaa omasta käytöstä poistuneet silmä- ja aurinkolasit Cazze- ja Synsam-liikkeisiin ympäri Suomen. Optikot tarkastusmittaavat ja huoltavat lasit vapaaehtoistyönä, minkä jälkeen lasit pakataan yksitellen. Huoltotoimien jälkeen merkatut lasit varastoidaan ja toimitetaan Keniaan, jossa näöntarkastusten jälkeen tarvitsevat saavat oikeanvahvuiset kierrätyslasit omakseen.
  • Nähdään Keniassa -operaatio alkoi vuonna 2007, jolloin ensimmäinen näönhuollon matka tehtiin Kenian Meibekiin. Optikot halusivat lahjoittaa asiakkaille tarpeettomiksi jääneet lasit tarvitseville, seurata silmälasien perillemenon ja hyödyntää ammattitaitoaan. Näöntarkastuksia tehdään jo neljäntenä vuotena peräkkäin Suomen World Visionin kehitysohjelman alueella.
  • Mogotion ja Meibekin alueilla on 2 400 lapsella kummi Suomesta. Lasten elämää pyritään kohentamaan järjestämällä puhdasta vettä sekä tukemalla koulunkäyntimahdollisuuksia ja perheiden toimeentuloa. Myös kerätyillä laseilla edistetään osaltaan ihmisten terveyttä.
  • Silmälasikeräys jatkuu vielä elokuun matkankin jälkeen. Tavoitteena on vähitellen laajentaa näönhuollon operaatiota muihinkin Suomen World Visionin kohdemaihin.