Poliitikot haastavat vaaliehdokkaat kehitysmaan lapsen kummeiksi

”Kummitoiminnalla on tuoreen tutkimuksen mukaan jo nyt laaja kannatus ja vahva tuki Suomessa. Otetaan yhdessä tavoitteeksi kummien määrän kasvattaminen kymmeneen prosenttiin suomalaisista”, haastaa ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen kaikkia eduskuntavaaleissa ehdokkaina olevia (kok.).

– Kummitoimintaa hoitavat järjestöt tekevät arvokasta työtä erityisesti naisten aseman ja tyttöjen koulutuksen parantamiseksi, sanoo ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen (kok.). Salolainen itse ryhtyi kummiksi kenialaiselle tytölle Suomen World Visionin kautta. Idea poliitikkokollegojen haastamiseksi kummeiksi sai alkunsa World Visionin ja Planin 24.2. järjestämästä paneelikeskustelusta, jossa pääpuolueet pohtivat kehityspolitiikkaa.

Haastetaan kaikki eduskuntavaaleissa ehdolla olevat olevat mukaan kummeiksi, vetoaa Salolainen kollegojaan. Suomalaisia kannustetaan haastamaan myös oma eduskuntavaaliehdokkaansa kummiksi.

Suomen World Visionin, Plan Suomen ja ulkoasiainministeriön tilaaman ja Taloustutkimuksen tekemän, viime viikolla julkistetun tutkimuksen mukaan kummilapsitoiminnan tuntee yli 90 prosenttia suomalaisista ja joka kolmas pitää sitä varsin tehokkaana kehitysyhteistyön tapana. Kuusi prosenttia suomalaisista on jo mukana kummitoiminnassa, joko henkilökohtaisesti tai kimppakummina.

Kansainvälisen politiikan professori, vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas Heikki Patomäki muistuttaa, että tulevaisuus on lasten ja ihmiskunnan kehitys on kiinni lasten kehityksestä.

– Kaikilla maailman lapsilla tulisi olla oikeus koulutukseen. Kummitoiminta on pieni, mutta lämpimästi kannatettava askel oikeaan suuntaan, toteaa Patomäki.

Kansanedustaja Christina Gestrinin mukaan (Rkp). kummilapsitoiminta on hienoa, konkreettista kehitysyhteistyötä.

– Kehitysyhteistyön kehittäminen on keskeinen asia Suomen ulkopolitiikassa, hän toteaa. Gestrin vastasi haasteeseen ottamalla kummilapsen Planin kautta.

Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Simon Elo tarttui Salolaisen heittämään haasteeseen ja ryhtyi hänkin World Vision -kummiksi 10-vuotiaalle kenialaistytölle.

– Perussuomalaisten lähtökohta kehitysyhteistyöhön on tehokkuus, vapaaehtoisuus ja omaehtoinen auttamisenhalu. Suhtaudumme kriittisesti perinteiseen valtioiden väliseen kehitysyhteistyöhön, jota on tehty tehottomasti vuosikymmeniä. Lähden mukaan kummiksi, koska uskon, että apu menee tällä tavalla perille ja juuri kaikkein haavoittuvimmalle eli lapselle, Elo perusteli kummiksi ryhtymistään.

Toimittaja, SDP: n eduskuntavaaliehdokas Jesca Muyingon mielestä kummitoiminta on konkreettisen avun lisäksi merkittävä tiedostamisen ja asennekasvatuksen väline, jolla turvataan auttamista myös huomenna. Hän toimii aktiivisesti Planin hallituksessa.

Kristillisdemokraattien kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Markku Vuorinen kuuluu suomalaisten kolmannekseen ja uskoo kummilapsitoiminnan tehokkuuteen, mistä osoituksena hänellä on jo vuosia ollut kummilapsi Fidan kautta.

Ilmasto- ja ympäristökysymyksistä kiinnostunut Keskustan kansanedustaja Kimmo Tiilikainen korosti ilmastopolitiikan merkitystä myös kehitysyhteistyössä. Hänen mukaansa ilmastopolitiikan epäonnistumisista kärsivät eniten kaikkein köyhimmät.

– Kehitysyhteistyössä ilmastokysymysten ja muun kehityspolitiikan suhde on kiinteä ja paikallisen ruuantuotannon merkitys ruokaturvan rakentamisessa yhteisöihin on tärkeää. Lähden kummilapsitoimintaan verovaroilla rahoitetun kehitysyhteistyön lisäksi siksi, että pidän tärkeänä muun muassa tyttöjen mahdollisuutta koulutukseen, vastasi Kimmo Tiilikainen Salolaisen haasteeseen ryhtymällä kahdeksanvuotiaan ugandalaistytön kummiksi World Visionin kautta.

Myös Vihreiden kaupunginvaltuutetun ja eduskuntavaaliehdokas Zahra Abdullahin mukaan kummitoiminta on yksi tärkeimmistä vapaaehtoisuuteen perustuvista kehitysyhteistyömuodoista.

- Tiedän, että jokainen lapsi toivoo sodankin keskellä rauhaa sekä tarvitsee ruokaa ja rakkautta. Kaikilla lapsilla on myös oikeus koulutukseen. Kummitoiminnan avulla voimme tukea juuri noiden tavoitteiden saavuttamista.

Ks. myös: www.facebook.com/kummit

Lisätietoja:

Tiina Saukko

toiminnanjohtaja / Suomen World Vision

tiina.saukko@worldvision.fi

Kehitysyhteistyön kummilapsitoiminta 2011 - omnibustutkimuksen tilaukset (Planin, Suomen World Visionin ja ulkoministeriön julkistama tutkimus, toteutus Taloustutkimus 2011):

Suvi Koskiniemi

tiedottaja / Suomen World Vision