Puurolahja puhuttelee suomalaisia - 141 lasta lisää kuntoutunut

Suomalaiset ovat tänäkin jouluna innostuneet muistamaan läheisiään eettisillä lahjoilla. Etenkin puurolahja on puhutellut monia. Suomen World Visionin lahjakaupan joulupuurolahjat suunnataan Kenian ruokakriisistä kärsiville, sillä ruokapula ravistelee neljännestä maan väestöstä. - Kenian Baringossa myönteisestä kehityksestä huolimatta tilanne on yhä vaikea. Ruoka-apua tarvitaan ainakin siihen asti, kunnes kuivuutta sietävät uudet lajikkeet alkavat tuottaa satoa. Juuri saamani vahvistuksen mukaan on jo 541 vaikeasta aliravitsemuksesta kärsinyttä lasta kuntoutunut kokonaan, mutta avuntarvitsijoita on vielä paljon. Onkin tärkeää, ettei saavutettua kehitystä katkaista liian aikaisin, kertoo erityisasiantuntija Ulla Tervo Suomen World Visionilta. Puurolahjan lisäksi suosittuja lahjoja joulusesongin alkuvaiheessa ovat olleet puuntaimet, vesiputki, terveystarkastus lapselle ja lelut. - Korvaamme joulukortit ja muistamiset eettisillä lahjoilla, joilla haluamme ilahduttaa kehitysmaiden lapsia ja asiakkaitamme Suomessa. Tänä jouluna olemme muistaneet puurolahjalla ja viime vuonna rokotteilla, kertoo saavillisen verran puuroa hankkinut Mauri Valli liikkeenjohdon konsultointia harjoittavasta SME Consulting Oy:stä. Suomen World Visionin eettisten lahjojen Lahjaksi lehmä -nettikaupan kautta muistetaan montaa ihmistä. Auttaminen tapahtuu ilahduttamalla läheistä Suomessa, mutta varsinainen lahja suunnataan kehitysmaihin sekä pitkäkestoiseen kehitystyöhön että hätäapuun. Kohdemaissa lahjat annetaan niitä eniten tarvitseville perheille. Paikalliset suunnittelevat World Visionin kanssa, millaisille lahjoille alueella on erityistä tarvetta. Yhdessä valitaan myös lahjojen saajat. - Lahjakaupan valikoima perustuu käytännön tarpeeseen ja sitä uusitaan tilanteen mukaan. Suosittujakaan lahjoja ei ole myynnissä, jos niille ei ole tarvetta sillä hetkellä, sanoo Suomen World Visionin lahjakaupasta vastaava Sanna Kaartinaho. Kaikki lahjat hankitaan aina kohdemaassa ja näin tuetaan osaltaan paikallista elinkeinoa. Katso eettisistä lahjoista kertova uusi netti-tv -tuotanto: http://www.nettitelkku.fi/video/netti-tv-suomalainen-joulupuuro-muuttuu-maissipuuroksi-keniassa#content lisätietoja eettisistä lahjoista: Sanna Kaartinaho / Suomen World Vision Lahjaksi lehmä -kaupan vastaava +358 40 738 7382 sanna.kaartinaho@worldvision.fi lisätietoja lahjojen vaikutuksista kohdemaissa: Ulla Tervo / Suomen World Vision erityisasiantuntija +358 40 586 4419 ulla.tervo@worldvision.fi Faktalaatikko: • Eettisiä lahjoja hankittiin viime vuonna n. 630 000 eurolla, josta 2/3 joulumyynnistä • Viime vuonna joulumyynnin aikana hankittiin yli 18 000 lahjaa • Lahjojen hintahaitari on tällä hetkellä 1 – 1 000 €. • Suomen World Visionin eettisten lahjojen nettikauppa on toiminut vuodesta 2001. • Lisää eettisistä lahjoista: www.lahjaksilehma.fi • Painokelpoisia kuvia eettisistä lahjoista, hakusanaksi eettinen lahja: www.worldvision.fi/media/kuvat