Tapahtumatiedote: Chike Ohanwe ja Saara Mattsson esiintyvät lasten terveyden puolesta

Maailmassa menehtyy joka päivä yli 20 000 alle viisivuotiasta lasta. Heistä suurin osa olisi voitu pelastaa suhteellisen yksinkertaisin keinoin. Pelastakaa Lapset ry:n ja Suomen World Visionin yhteiskampanja Älä pese käsiäsi (lapsen oikeudesta elämään) haastaa suomalaiset toimimaan maailman lasten terveyden puolesta. Näyttelijä Chike Ohanwe ja tanssija Saara Mattsson kuuluvat niihin, jotka ovat tarttuneet haasteeseen.

Osana kampanjaa järjestöt toteuttavat yhdessä Chiken ja Saaran kanssa katutapahtuman Kolmen sepän patsaan kupeessa Helsingissä torstaina 5. elokuuta klo 11-16. Tapahtumassa tuodaan esiin maailman lasten terveyteen liittyviä ongelmia ja ratkaisuja teatterin, tanssin ja laulun keinoin.

- Totta kai otimme haasteen vastaan. Tämä on konkreettinen tapa vaikuttaa, Chike ja Saara sanovat.

Chiken ja Saaran esitysten ohella tilaisuudessa on mahdollisuus keskustella maailman lasten terveystilanteesta Pelastakaa Lasten ja Suomen World Visionin asiantuntijoiden, Anu Juvosen ja Sami Lahdensuon, kanssa. Lisäksi kerätään nimiä kansalaisvetoomukseen, jonka allekirjoittajat toivovat Suomen nostavan maailman lapsikuolleisuuden vähentämisen yhdeksi kehityspolitiikkansa keskeiseksi tavoitteeksi. Vetoomus luovutetaan syyskuussa YK:n vuosituhattavoitteiden arviointikokoukseen lähtevälle Suomen valtuuskunnalle.

Tänä vuonna maailmassa menehtyy miltei kahdeksan miljoonaa alle viisivuotiasta lasta. Useimmat heistä kuolevat helposti ehkäistävissä ja parannettavissa oleviin tauteihin, kuten keuhkokuumeeseen, ripuliin ja malariaan. YK:n neljännen vuosituhattavoitteen päämääränä on alle viisivuotiaiden lasten kuolleisuuden vähentäminen kahdella kolmasosalla vuoden 1990 tasosta vuoteen 2015 mennessä. Tähän mennessä edistys on kuitenkin ollut liian hidasta ja tavoite uhkaa jäädä saavuttamatta. Suomi on yhdessä muiden maailman valtioiden kanssa sitoutunut toimimaan YK:n vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi. Lasten ja äitien terveyden edistämiseen tarvitaan merkittävää lisäpanostusta. Vastuu maailman lasten tulevaisuudesta on meillä kaikilla.

Haastattelupyynnöt:

Suvi Koskiniemi, tiedottaja, Suomen World Vision
040 724 0358, suvi.koskiniemi@worldvision.fi

Lisätiedot:

Kampanjasivut: www.äläpesekäsiäsi.fi; www.savethechildren.net/everyone; www.childhealthnow.com

Tutustu myös aiheesta aiemmin tehtyyn tiedotteeseen, artikkeliin ja radiojuttuun:

Pelastakaa Lapset ry on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton järjestö, joka on osa maailman johtavaa riippumatonta lapsen oikeuksia ajavaa Save the Children -liikettä. www.pelastakaalapset.fi

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyö-järjestö ja osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä World Visionia. www.worldvision.fi