Tulvat edenneet eteläiseen Pakistaniin

Pakistania koettelevat laajat tulvat ovat edenneet maan eteläiseen osaan, jossa miljoonat ihmiset pyrkivät turvaan vesimassojen tieltä, Pakistanin tiedotusvälineet raportoivat.

Pohjois-Pakistanin viiden joen tulvavedet ovat tavoittaneet Indus-joen Ylä- ja Ala-Sindhin alueella. Pakistanin viranomaisten mukaan tulvat ovat tuhonneet Sindhissä yli 173 000 kotia. Tämä nostaa tulvan hävittämien kotien määrän 875 000:een ja tulvassa kotinsa menettäneiden määrän 5,2 miljoonaan.

- Humanitaarisen avun ja toimijoiden tarve Sindhissä on valtava, Anita Cole Pakistanin World Visionista kertoo. World Vision pyrkii nyt kartoittamaan yhteistyömahdollisuuksia uusien ja aikaisempien kumppaneidensa kanssa, jotta avustustyö voitaisiin käynnistää mahdollisimman tehokkaasti heti välittömän vaaran laannuttua, Cole sanoo.

Järjestön tämänhetkisen suunnitelman mukaan apua pyritään antamaan 40 000 perheelle tulva-alueilla eri puolilla maata.

Eteläisen Pakistanin ohella apua tarvitaan edelleen kipeästi myös maan pohjoisosassa, jossa tulvavedet ovat jo hieman laskeneet. Esimerkiksi yli 200 000 asukkaan Gilgitin kaupunki on ollut sähköttä jo kahdeksan päivää ja ruoasta ja lääkkeistä on pulaa. Ruokapulan ja sairauksien leviämisen ohella kaupungissa ollaan huolissaan mahdollisista seuraavista tulva-aalloista.

World Vision tekee tiivistä yhteistyötä YK:n ja muiden avustusjärjestöjen kanssa varmistaakseen, että Pakistanin tulvien uhrit saavat tarvitsemansa avun.

Suomen World Vision kerää varoja Pakistanin tulvien uhrien auttamiseksi. Lahjoitustilin numero on 174530-28185, viite 5160, tekstiviesti PAKISTAN numeroon 173 175 (10 e). Lahjaksi lehmä -lahjakaupan huovat toimitetaan tulva-alueiden uhreille.

Painokelpoisia kuvia hakusanalla ”Pakistan”: http://www.worldvision.fi/media/

Ks. myös aiheeseen liittyvät muut tiedotteet osoitteesta www.katastrofi.fi/uutiset/:

World Vision auttaa Pakistanin tulvan uhreja (11.8.)

Avun määrää Pakistanissa lisätään (13.8.)

Nasreenin perhe pelastui (16.8.)

Lisätietoja:

Anne Pönni