Wilson Kirwa kannustaa kummiksi

Report this content

”Jokainen ihminen maailmassa tarvitsee apua. Olen itsekin saanut paljon apua, ja olen siitä kiitollinen. Kummius on minulle sydämen asia. Se on minun missioni ja visioni.” Wilson Kirwa, 2009. Maailman suurin kummilapsijärjestö World Vision ja kenialaissyntyinen suomalainen isä, juoksija ja satusetä Wilson Kirwa ovat yhdessä ryhtyneet puhumaan lasten asian puolesta. - Wilson Kirwan persoonassa kiteytyy kummitoiminnan ydin. Hän on kokenut itse samaa kuin kummilapset nyt ja on kotoisin samalta alueelta, jossa on alkanut uusi kummilapsihanke. Kenian lisäksi kummeja tarvitaan etenkin Sri Lankaan ja Kolumbiaan. Kirwa tietää, että jokainen tarvitsee apua ja että on tärkeää, että lapsilla on mahdollisuus käydä koulua, Suomen World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Saukko kertoo. Wilson Kirwa on palannut juuri Keniasta, jossa hän tutustui suomalaisten tukemaan kehitysyhteistyöhön. Wilsonin perheellä on kummilapsi Suomen World Visionin kautta. Jo Wilsonin aikana koulupäivät alkoivat ennen auringonnousua ja olivat pitkiä ja rankkoja, sillä päiviin kuului myös karjanhoitoa ja vedenhakua. Koulu avasi ovia elämässä eteenpäin, sillä siellä oppi lukemaan ja kirjoittamaan. - Lapsi tarvitsee esikuvaksi aikuista, jolla elämä on järjestyksessä. Kummit ovatkin usein tärkeitä esikuvia lapsille. Lapsille tulee kertoa heidän oikeuksistaan, kuinka arvokkaita asioita kulttuuri ja perinteet ovat, ja kuinka tärkeää on säilyttää usko ihmiseen ja tahto parantaa elämää. Olen itse elävä esimerkki heille siitä, miten haaveet voivat kantaa pitkälle, Kirwa huomauttaa. Kirwa peräänkuuluttaa lapsen oikeutta olla lapsi kaikkialla maailmassa: mahdollisuutta olla iloinen, utelias ja rohkea. - Lapsella pitäisi olla oikeus elää, oikeus tehdä erilaisia asioita, oikeus päästä kouluun. Lapsella pitäisi olla aikaa ja tilaa saada olla lapsi. Lapsen elämään pitäisi kuulua leikkimistä ja satuja sekä mahdollisuus oppia uutta. Kummitoiminnan kautta voimme edistää kaikkea tätä, Kirwa päättää. painokelpoisia kuvia ja lue lisää: http://www.worldvision.fi/tiedotteet/2009/kummi-wilson-kirwa--lapsi-tarvitsee-aikuisen-tukea lisätietoja: Tiina Saukko, toiminnanjohtaja Suomen World Vision 040 509 5909 tiina.saukko@worldvision.fi Suomen World Vision on kristillis-humanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä World Visionia. Vuonna 1983 perustettu Suomen World Vision on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen. www.worldvision.fi