• SuoraTyö Oy/

Uudet työllistymisen väylät mullistavat Suomen työmarkkinat– tavoitteena myös pimeän työn torjuminen

Report this content

SuoraTyö.fi tuo markkinoille uuden palvelukanavan, joka yhdistää työtä tarvitsevat ja työlle tekijää etsivät kotitaloudet. Suomeen on syntymässä kokonaan uudenlainen väylä työllistymiseen ja työllistämiseen.

Työntekijän palkkaamiseen kotiin on perinteisesti liittynyt huomattava määrä byrokratiaa. Uusi SuoraTyö.fi-palvelu hoitaa täysin automaattisesti kaikki lakisääteiset työn tekijän ja työtä teettävän kotitalouden velvollisuudet. Näitä ovat muun muassa verot, vakuutukset ja eläkemaksut sekä erilaiset ilmoitukset. Työntekijän kannalta taas on tärkeää, että myös silloin tällöin tehdystä keikkatyöstä kertyy eläkettä ja työntekijä on tapaturmavakuutuksen piirissä.

Toimivuuden takaamiseksi SuoraTyö.fi on kehitetty yhteistyössä verohallinnon, Eteran, Lähitapiolan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

”Olemme iloisia, että valtiovalta on toivottanut uuden väylän tervetulleeksi – siitähän ovat kaikki samaa mieltä, että uusia keinoja ja työllistymisen väyliä tarvitaan. Toisaalta jokainen, joka on palkannut kotiinsa työntekijän verokortilla, tietää kuinka monimutkaista se byrokratian takia on. Halusimme luoda palvelun, jonka kautta työn ostaminen on yhtä helppoa kuin asiointi verkkokaupassa. SuoraTyö.fi-palvelun kautta kaikki työsuhteeseen liittyvät lakisääteiset asiat eläkkeistä ennakkoihin ja kotitalousvähennykseen hoituvat automaattisesti – yhden maksun taktiikalla”, sanoo toimitusjohtaja Jani Laatikainen.

Parhaita käytäntöjä luodaan kilpailun kautta

Laatikaisen mukaan kilpailu on tervetullutta, sillä se auttaa luomaan uudentyyppiselle työllistymisen väylälle parhaita käytäntöjä. Hän uskoo, että tämän tyyppiset palvelut tulevat yleistymään, ja näkee potentiaalia esimerkiksi työuran loppu- ja alkupäässä olevissa, joiden joukossa työelämän joustoa hakevia on erityisen paljon.

Suomen työelämän haasteita ovat olleet jäykät rakenteet, vaikka käytännössä työn tekeminen on tänä päivänä erittäin monimuotoista. Yrittäjämäisyys, halukkuus esimerkiksi työskentelyn ja opiskelemisen limittämiseen, ja työn tekemiseen myös eläkkeellä on lisääntynyt.

”Tilastokeskuksen (Työolotutkimus 2013) selvityksen mukaan 50-vuotiaista tai sitä vanhemmista palkansaajista 37 prosenttia uskoi vuonna 2013 jatkavansa työntekoa vielä yli 63-vuotiaana, korkean asteen tutkinnon suorittaneista lähes puolet oli tätä mieltä. Kasvua vuodesta 2008 oli 10 prosenttiyksikköä”, Laatikainen toteaa.

Eroon pimeästä työstä

Nuoret taas eivät välttämättä halua pitkiä työuria, vaan opiskelu- ja työjaksot jatkuvat vaihdellen läpi elämän, ja myös tähän tarvitaan joustoa. RAY:n teettämän Työttömien nuorten ääni -barometrin mukaan (2014) monet vastavalmistuneet tai pitkään töitä vailla olleet nuoret ovat myös valmiita ottamaan vastaan lähes mitä töitä tahansa.

Kun työntekijän palkkaaminen ja työn vastaanottaminen on vaivatonta, ennaltaehkäistään myös kiusausta pimeän työn teettämiseen ja tekemiseen. Tutkimusten mukaan (esim. Verohallinto 2011) pimeänä maksetuista palkoista koituu valtiolle vuosittain 300 - 500 miljoonan euron verotulon menetys.

Lisätietoja: Jani Laatikainen, toimitusjohtaja, SuoraTyö.fi, puh. 044 023 1179

Kuuntele radiojuttu: Deski.fi

Seuraa meitä:

twitterissä @SuoraTyo

facebookissa suoratyo.fi

SuoraTyö Oy:n SuoraTyö.fi-palvelu tarjoaa nykyaikaisen työaikamallin. Se yhdistää omaa työtään tarjoavat yksityishenkilöt ja palveluita tarvitsevat kotitaloudet helposti ja luotettavasti. Palvelu hoitaa automaattisesti kaikki lakisääteiset työn tekijän ja työtä teettävän kotitalouden velvollisuudet. Yksityishenkilön ja kotitalouden välisessä työsuhteessa palkkaan ei lisätä, eikä siitä makseta arvonlisäveroa. Palvelun kautta teetetty työ oikeuttaa kotitalousvähennykseen. www.suoratyö.fi