• Superson Oy/

Merck Oy sai uuden toimitusjohtajan Suomesta – Johanna Bexar-Hannula liputtaa suomalaista osaamista ja lääkealan innovaatioita

Report this content

Merck Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.10.2020 alkaen Johanna Bexar-Hannula. Tätä ennen Bexar-Hannula toimi Merckin väliaikaisena maajohtajana helmikuusta 2020 lähtien sekä neurologian Business Unit Directorina vuodesta 2017 lähtien. Merck Oy:n aikaisempi toimitusjohtaja Miquel Fernandez Alcalde siirtyi yhtiön sisällä Espanjan maaorganisaation toimitusjohtajaksi.

Globaalissa lääketeollisuudessa kilpailu maaorganisaatioiden johtopaikoista on kova. Merckin valinta kohdistui tällä kertaa suomalaiseen naiseen, mistä Johanna Bexar-Hannula on ylpeä.

”On hienoa päästä myymään Suomea ja suomalaista lääkealan osaamista maailmalle paikallisesta kulttuuritaustasta ja näkökulmasta käsin. Kenties naisjohtajuudelle on myös tällä hetkellä kysyntää. Itseäni johtajuudessa kiehtoo bisneksen kehittämisen lisäksi kiinnostus ihmisiä kohtaan. Johtajan työ on ennen kaikkea auttaa ihmisiä kasvamaan omassa roolissaan ja saavuttamaan sen koko potentiaalin, joka kussakin yksilössä on. Tämän kehityspolun tukeminen on kiehtovaa ja usein hyvin palkitsevaa”, kuvailee Bexar-Hannula uutta tehtäväänsä.

Merck on tiede- ja teknologiayritys, jonka tavoitteena on inhimillisen elämän luominen, ylläpitäminen ja parantaminen. ”Merck tekee työtä sen eteen, että potilaat saisivat omaan tilanteeseensa parhaan mahdollisen hoidon. Tämä tuo työhömme merkityksellisyyttä ja syvyyttä”, jatkaa Bexar-Hannula.

Lääketieteen puolella Merck on erikoistunut syövänhoitoon ja etsii jatkuvasti uusia hoitomuotoja erilaisten syöpätautien voittamiseksi. Lisäksi Merck tarjoaa hoitoja MS-tautia sairastaville sekä auttaa hedelmöityshoitojen avulla toteuttamaan haaveita vanhemmuudesta. Merckin tuotteiden avulla on syntynyt yhteensä jo noin 3,6 miljoonaa lasta maailmaan. Merck tekee Suomessa tiivistä yhteistyötä muiden terveysalan toimijoiden, kuten tutkijoiden, terveydenhuollon ammattilaisten sekä potilasjärjestöjen kanssa.

”Näen, että meillä Suomessa on valtavasti potentiaalia paikallisen tutkimuksen lisäämiseksi sekä uusien terveydenhuollon innovaatioiden ja alan liiketoiminnan kehittämiseksi. Meillä on täällä paljon digitaalista terveydenhuollon dataa saatavilla ja biopankkitoiminnan lainsäädäntö on edistyksellistä. Parhaimmillaan toimintaympäristöön tehdyt panostukset lisäävät eri toimijoiden kiinnostusta investoida Suomeen. Samaan aikaan myös suomalaiset potilaat saavat entistäkin parempaa hoitoa sairauksiinsa”, sanoo Bexar-Hannula.

Bexar-Hannulan mukaan Suomen etu on myös se, että täällä asioita lähestytään usein käytännönläheisesti ja eri organisaatiot voivat helposti tehdä yhteistyötä ja innovoida. Suomen kilpailukyvyn vahvistaminen ja myyminen maailmalle vaatii eri toimijoiden välistä hyvää yhteistyötä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Kokonaisuudessaan lääkeyritykset investoivat vuonna 2019 Suomeen 238 miljoonaa euroa, joista suurin osa kohdentui tutkimusinvestointeihin. Tulevan kahden vuoden aikana alan yritykset arvioivat investoivansa Suomeen 200 miljoonaa euroa lisää.

”Merckin juuret ulottuvat historiassa yli 350 vuoden taakse, kauemmaksi kuin yhdenkään muun lääke- ja kemian alan yrityksen koko maailmassa. Uskomme tieteen ja teknologian hyvää tekevään voimaan varmistaaksemme paremman tulevaisuuden kaikille”, toteaa Bexar-Hannula lopuksi.

Lisätietoja

Johanna Bexar-Hannula, General Manager & Managing Director, Merck Oy, Puh. 0400 434 514, johanna.bexar-hannula@merckgroup.com

Noora Valjakka, Senior Governmental Affairs Manager, Merck Oy, Puh. 040 9022 687, noora.valjakka@merckgroup.com

Merck Oy

Merck on saksalainen, vuonna 1668 perustettu tiede ja teknologiayritys, joka on jo yli 350 vuoden ajan kehittänyt keinoja miljoonien ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Vastuullisuus ja uteliaisuus ovat toimintamme kulmakiviä. Tiede on kaikkien kehittämiemme hoitojen ja teknologioiden perusta ja uskomme vahvasti, että se on avainasemassa myös tulevaisuuden haasteiden ratkaisussa. Tarjoamme kohdistettuja hoitoja eri syöpiin ja MS-tautiin, ja autamme ihmisiä toteuttamaan haaveensa vanhemmaksi tulemisesta. Teemme myös aktiivista yhteistyötä terveydenhuollon ammattilaisten ja potilasjärjestöjen kanssa.

Suomessa toimivat Merck Oy sekä Merck Life Science Oy ovat osa perheomisteista Merck Groupia, jonka Saksassa toimiva pääyhtiö tunnetaan nimellä Merck KGaA. Yhdysvalloissa ja Kanadassa Merck Group käyttää nimeä Merck KGaA, Darmstadt, Germany, ja liiketoiminta on nimillä EMD Serono (healthcare), Millipore Sigma (life science) ja EMD Performance Materials. https://www.merckgroup.com/en/worldwide/merck-in-finland.html