Sukellustietokoneiden maailman markkinajohtaja SUUNTO VALMISTI MILJOONANNEN SUKELLUSTIETOKONEEN

Suunto valmisti marraskuussa miljoonannen sukellustietokoneensa. Sukellustietokoneiden valmistus alkoi vuonna 1987. Kaikki laitteet on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ensin Espoon Juvanmalmilla ja nykyään Vantaan Tammistossa. Suunto on sukellustietokoneiden maailman markkinajohtaja. Sukellustietokoneet mittaavat muun muassa syvyyttä, jäljellä olevaa sukellusaikaa, ilmanpainetta, nousunopeutta ja muita sukeltajan turvallisuuteen ja suoritukseen liittyviä tärkeitä asioita. Sen lisäksi, että tiedot ovat saatavilla jatkuvasti sukelluksen aikana, monissa malleissa sukellustiedot voidaan siirtää PC:lle myöhempää tarkastelua ja vertailua varten. Sukellustietokoneita voidaan pitää ranteessa tai ne voidaan yhdistää korkeapaineletkuun. Ensi vuonna 70 vuotta täyttävä Suunto aloitti sukellusinstrumenttien valmistuksen 1960-luvun puolivälissä sukelluskompassista. Sukelluskompassi oli luonteva jatkoinnovaatio maastossa käytettävälle marssikompassille, josta Suunnon historia on alkanut. Kerrotaan, että englantilainen ammattisukeltaja otti koekäyttöön tavallisen Suunnon marssikompassin ja huomasi sen toimivan myös veden alla. Hän lähetti testaamansa kompassin jatkokehitysehdotusten kanssa Suuntoon, missä palaute otettiin tosissan. Ehdotusten pohjalta kehitettiin erityinen sukelluskompassi. Sukelluskompassien ympärille kehitettiin kokonainen tuoteperhe muita sukellusinstrumentteja: painemittareita, syvyysmittareita ja combo-konsoleja, joiden runkoon voidaan vaihtaa eri sukellusinstrumentteja tarpeen mukaan. Tänään Suunto D9, digitaalisen kompassin sisältävä sukellustietokone, on Suunnon lippulaiva. Se on myös AIDAn, vapaasukelluksen kansainvälisen kattojärjestön, virallinen ennätysyrityksiä mittaava rannelaite. Vuonna 1999 markkinoille tullut Suunto Vyper valittiin lokakuussa kaikkien aikojen suosituimmaksi sukellustuotteeksi Dive-messuilla Englannissa. Miljoonannen sukellustietokoneen kunniaksi Suunto on valmistanut juhla-Suunto D9:n, jonka matkaa Suunnosta loppuasiakkaalle seurataan yrityksen kotisivuilla, osoitteessa www.suunto.com. Lisätietoja: Sten Stockmann, vt. markkinointijohtaja, Suunto, puh. 09-875 870, sähköposti: sten.stockmann@suunto.com