Suunto Outdoor -urheiluinstrumentit palkittiin red dot -muotoilukilpailussa kahdesti

Suunto Core voitti kilpailun Best of the Best -palkinnon, Suunto Lumi red dot 2008 -palkinnon

Suunto Core on voittanut arvostetun kansainvälisen red dot -muotoilukilpailun “Best of the Best” –palkinnon sarjassa tuotesuunnittelu.

Suunto Core on Suunnon uusin Outdoor-urheiluinstrumentti. Se on rannetietokone, joka sopii moneen vauhdikkaaseen ulkoilmalajiin. Laitteessa on korkeusmittari, ilmanpainemittari ja digitaalinen kompassi. Sen muita toimintoja ovat esimerkiksi syvyysmittari, auringonnousu- ja laskuajat ja neljällä eri kielellä käyttäjää ohjaava valikko.

Tuomariston kommentin mukaan Suunto Core on monien mahdollisuuksien rannetietokone, joka maltillisen hinnoittelunsa ansiosta on laajan käyttäjäjoukon ulottuvilla. Se on älykäs, toimiva ja kaunis tuote, jonka nelikielinen käyttöliittymä on saanut paljon kiitosta. Kokonaisuutta täydentävät harkitut yksityiskohdat, kuten kellon ja ranteen väliin jäävä, hikoilua estävä tuuletusväli.

Suunto Coren menestystä täydensi naisille suunnitellun Suunto Lumin saama red dot -palkinto samassa tuotesuunnittelusarjassa. Suunto Lumi on ulkoilmaharrastuksista pitävän, aktiivisen naisen laite. Suunto Lumissa on on korkeusmittari, ilmanpainemittari ja kompassi, lisäksi se näyttää ajan, lämpötilan sekä auringonnousu- ja laskuajat. Se on tyylikäs kello päivittäiseen käyttöön, ja samalla kaikki tarvittavat lajitoiminnot sisältävä, autenttinen ulkoilurannetietokone.

"Muotoilu ja laatu ovat brändimme kulmakiviä“, sanoo Suunnon toimitusjohtaja Juha Pinomaa. „Teimme perusteellista työtä loppukäyttäjien tarpeiden ja erityistoiveiden täyttämiseksi, ja olemme erittäin tyytyväisiä onnistuessamme siinä. Designpalkinnon voittaminen on meille suuri kunnia“.

Saksassa järjestettävä red dot –muotoilukilpailu on erittäin tunnettu ja arvostettu. Muotoilun asiantuntijoista koostunut kansainvälinen raati testasi tuotteita perusteellisesti. Arviointiperusteita olivat innovatiivisuus, toimivuus, ergonomia, kestävyys, ekologisuus sekä helppokäyttöisyys. Tänä vuonna kilpailuun osallistui yrityksiä 51 maasta kaiken kaikkiaan 3 203 tuotteella.

Sekä Suunto Core että Suunto Lumi ovat yhdessä muiden palkittujen tuotteiden kanssa nähtävissä 24. kesäkuuta – 27. heinäkuuta red dot -muotoilumuseossa Essenissä Saksassa. Tämän jälkeen ne siirtyvät ainakin vuodeksi red dot -muotoilumuseon pysyvään näyttelyyn.

Suunto on kestävyysharjoitteluun, sukellukseen, vuorikiipeilyyn, vaellukseen, hiihtoon, suunnistukseen, purjehdukseen ja golfiin tarkoitettujen urheiluinstrumenttien suunnittelija ja valmistaja. Muotoilustaan ja tarkkuudestaan tunnetuissa Suunnon tuotteissa kellomainen ulkonäkö ja käytettävyys yhdistyvät lajikohtaisten tietokoneiden ominaisuuksiin. Suunnon pääkonttori sijaitsee Vantaalla. Yritys työllistää yli 500 henkilöä eri puolilla maailmaa ja sen tuotteita myydään yli 80 maassa. Yritys on Amer Sports Oyj:n tytäryhtiö, samoin kuin Wilson, Precor, Atomic, Salomon ja Mavic.

Lisätietoja:
Tarja Kuusela, viestintäpäällikkö, puh. 09-875 870
tarja.kuusela@suunto.com

red dot -muotoilupalkinto
Vuonna 1955 perustettu red dot on yksi mailman suurimmista ja kuuluisimmista muotoilukilpailuista. Se koostuu itsenäisistä kilpailusarjoista: “red dot -palkinto: tuotesuunnittelu”, “red dot -palkinto: viestintäkonseptisuunnittelu, ja “red dot –palkinto: muotoilukonsepti”. Kilpailu järjestettiin Saksassa. (www.red-dot.de/press)

red dot –kilpailutietoja vuonna 2008:

kilpailevia tuotteita: 3,203 (2007: 2,548)
kansallisuuksia: 51 (2007: 43)
red dot -palkintoja: 676 (2007: 623)
red dot: best of the best -palkintoja: 50 (2007: 43)

red dot-tuomaristo:

• Sybs Bauer, Designkunst, Saksa