Ensi-illassa podcast: MAAMME TULEVAISUUS – ruotsinsuomalaista huumoria miniformaatissa

Report this content

Sisuradion uusi huumoripanostus ”Maamme tulevaisuus” näkee päivänvalon keskiviikkona 17. helmikuuta. Sarjan tekijät ovat Lina Puranen ja Maziar Farzin, jotka lupaavat kuulijalle ruotsinsuomalaista huumoria ruotsinsuomalaisuudesta.

Maamme Tulevaisuus: juontajat Lina Puranen & Maziar Farzin. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

”Olipa kerran kansa joka eli kaukaisessa maassa meren tuolla puolen. Kansa piti lihapiirakoista ja Linda Lampeniuksesta ja löysi kotinsa paikkakunnilta, kuten Hälleforsnäs ja Tumba. Tämän kansan opimme tuntemaan myöhemmin nimellä Ruotsinsuomalaiset.”

Tätä todellisuudenkuvaa et varmastikaan löydä oppikirjan kansallisista vähemmistöistä kertovasta faktaruudusta. Kuvan takaa löytyy sitä vastoin kaksi aitoa ja alkuperäistä toisen polven ruotsinsuomalaista: Lina Puranen ja Maziar Farzin. Maziar Farzin on kotoisin Rinkebystä ja tuttu Sisuradion Popula-ohjelmasta. Lina Puranen on työnhakija ja kahdenlapsenäiti. Hän on kotoisin Akallasta ja häntä on kuultu aiemmin Sisuradion kulttuuriohjelmissa.

– Halusimme tehdä sekopäistä huumoria, jossa esiintyy hahmoja, joita tunnistamme ruotsinsuomalaisesta lähiölapsuudestamme. Olit sitten kotoisin Trollhättanista tai Akallasta, tunnet takuulla jonkun, jonka äidillä oli tapana tehdä löytöjä taloyhtiön roskahuoneesta, tai tiedät sen marokkolaisen isän, joka oli oppinut suomea. Ja kaikkihan meistä ovat joskus lapsena ostaneet tupakkia vanhemmillemme! Halusimme vääntää vitsiä näistä teemoista ja tehdä rohkeasti pilaa ruotsinsuomalaisuuskäsitteestä ja ruotsinsuomalaisesta mediastakin.

Nyt tuosta unelmasta on tullut totta ja lopputuloksesta saat nauttia Sisuradion julkaiseman sarjan muodossa 17.2. alkaen osoitteessa sverigesradio.se/sisuradio

Lehdistökuvat:
Lina Puranen & Maziar Farzin. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio