Suomalaisen Swappien liikevaihto yli kolminkertaistui vuonna 2020

Tiedotusvälineille 15.3.2021

Swappie, Euroopan johtava kunnostettujen älypuhelinten kauppapaikka verkossa, yli kolminkertaisti liikevaihtonsa vuonna 2020. Liikevaihto kasvoi 97,6 miljoonaan euroon viime vuoden 31,1 miljoonasta eurosta.

Viime vuonna Swappie avasi lokalisoidut verkkokaupat Saksaan, Portugaliin, Alankomaihin, Tanskaan, Irlantiin ja Norjaan. Lisäksi Swappie toimii Suomessa, Italiassa ja Ruotsissa. Kansainvälistymistä kiihdyttääkseen Swappie kutsui hallitukseensa ruotsalaisen Mengmeng Dun, joka on vastannut useiden globaalien kuluttajabrändien kasvusta ja kansainvälistymisestä.

”Swappien kasvu jatkui vahvana Suomessa, Ruotsissa ja Italiassa, minkä lisäksi saimme erinomaisen startin kaikissa uusissa maissa. Tarjoamme eurooppalaisille luotettavan ja ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon uudelle älypuhelimelle”, sanoo Swappien perustaja ja toimitusjohtaja Sami Marttinen

Swappie ei ole vain huollettujen puhelinten verkkokauppa vaan myös teknologiayhtiö, jolla on omaa teknologiaa puhelinten huoltoon ja seurantajärjestelmät prosessin optimoimiseen. Yrityksen liiketappio (EBITDA) kasvoi maltillisesti suhteessa liikevaihtoon. Vuonna 2020 liiketappio kasvoi euroissa 10,4 miljoonaan euroon.

”Yrityksen liiketoiminta on pohjimmiltaan kannattavaa. Keräsimme viime vuonna 35,8 miljoonan euron rahoituskierroksen käyttääksemme sitä etukenossa. Rahoitusta nostetaan investointeihin tulevaisuuteen, esimerkiksi teknologiakehitykseen, sekä nopeamman globaalin kasvun ja tiimien rakentamiseen”, Marttinen sanoo.

Swappien toiminnalla on merkittävä vaikutus ympäristöön. Mallista riippuen puhelimen kunnostaminen vähentää elinkaaren aikaista hiilijalanjälkeä 25–80 prosenttia. Kaikkiaan Swappien kunnostamat puhelimet ovat pienentäneet puhelinten hiilijalanjälkeä jo kymmeniä tonneja.

”Kuluttajat miettivät yhä enemmän puhelinten ja muun kulutuselektroniikan vaikutusta ympäristöön. Ympäristölle parempien valintojen tekeminen vaatii luotettavan ja toimivan vaihtoehdon. Luotettavuuden rakentamiseksi on ollut keskeistä luoda prosessit ja huoltoteknologia varmistamaan, että huolletut puhelimet toimivat kuin uudet”, Marttinen sanoo.

Vuoden 2020 lopussa Swappiella oli noin 400 työntekijää. He työskentelevät pääosin Helsingissä ja edustavat 47 kansallisuutta. Helsingillä on keskeinen rooli Swappien kasvussa, ja Swappien tehdas muutti hiljattain moninkertaisesti suurempiin tiloihin Kalasatamaan.

Swappie aikoo jatkaa laajentumistaan uusiin maihin. Nyt tähtäin on Euroopassa, ja esimerkiksi vuoden alussa avattu Tallinnan tehdas tarjoaa hyvän mahdollisuuden vastata Baltian ja Itä-Euroopan markkina-alueiden kysyntään.

2020 2019
Liikevaihto 97,6 MEUR 31,1 MEUR
EBITDA -10,4 MEUR -2,4 MEUR
Henkilöstö kokoaikaisiksi muutettuna
(kauden keskiarvo)
250 92

Swappien kaltaisilla nopeasti kasvavilla yrityksillä henkilöstön määrän keskiarvo tilikaudelta voi poiketa merkittävästi henkilöstön määrästä tilikauden lopussa.

Sami Marttinen

sami@swappie.com

Minttu Rautiainen

markkinointipäällikkö