• Swappie/

Swappie keräsi 124 miljoonan dollarin rahoituksen – vauhdittaa muutosta älypuhelinten kulutustavoissa ja kasvua Euroopassa

Report this content

Kunnostettujen iPhone-puhelinten kauppaa johtava suomalainen Swappie on saanut päätökseen suurimman rahoituskierroksensa tähän mennessä. Kierrosta johti pääomasijoittaja Verdane. Swappie aikoo rahoituksen turvin edistää älypuhelinten kiertotaloutta suuren yleisön keskuudessa.

Swappie, johtava kunnostettujen älypuhelinten myynti- ja kauppapaikka verkossa, on tänään kertonut nostaneensa 124 miljoonan dollarin (108 miljoonan euron) rahoituksen Series C -kierroksella. Kierrosta johti teknologiavetoisiin, kestävän kehityksen yrityksiin erikoistunut pääomasijoittaja Verdane sekä nykyiset sijoittajat Lifeline Ventures, Inventure, Reaktor Ventures, TESI ja Telia Ventures. Kierrosta tuki myös ulkopuolinen rahoittaja Danske Bank Growth.

Swappien ansiosta kuluttajien on helpompaa kuin koskaan tehdä ympäristön kannalta kestävämpiä valintoja. Yhtiö muuttaa käytetyn elektroniikan markkinaa tarjoamalla suurelle yleisölle mahdollisuuden osallistua ja hyötyä älypuhelinten kiertotaloudesta. Käytettyjen ja kunnostettujen älypuhelinten kokonaismarkkinan ennustetaan kasvavan 10,23 prosentin kasvuvauhtia vuodesta 2022 vuoteen 2027.

Edellinen Series B -kierros tuotti Swappielle 40,6 miljoonan dollarin (35,8 miljoonan euron) rahoituksen kesäkuussa 2020. Tuorein rahoituskierros nostaa näin Swappien kokonaisrahoituksen yli 171 miljoonaan dollariin (149 miljoonaa euroa). Rahoituksen turvin Swappien on mahdollista vastata huolletun elektroniikan kasvavaan kuluttajakysyntään myös jatkossa.

Swappie on Suomessa perustettu kasvuyhtiö, joka ostaa, kunnostaa sekä myy iPhone-puhelimia ja varmistaa niiden korkean laadun hallinnoimalla koko arvoketjua. Rahoituskierroksella kerätyt varat tullaan käyttämään laajentumiseen Euroopassa sekä koko toimialan kasvun vauhdittamiseen. Swappien tavoitteena on olla kunnostettujen älypuhelinten Euroopan johtaja ja kasvaa niissä 15 Euroopan maassa, joissa sillä on nykyisin toimintaa – erityisesti Italiassa ja Saksassa. Swappie on kesän jälkeen lähes kaksinkertaistanut läsnäolonsa markkinoilla, 8 maasta 15:een.

Voimakasta kasvua hakeva kasvuyritys parantaa entisestään kunnostettujen laitteiden saatavuutta ja rakentaa samalla luottamusta koko toimialaan. Tavoitteena on myös kasvattaa nykyinen lahjakkaiden ja työn merkityksellisyyttä arvostavien työntekijöiden määrä 1200:sta 2200:een vuoden 2022 loppuun mennessä.

Positiivista vaikutusta tavoitellaan mahdollistamalla älypuhelinten kiertotalous massoille

Kestävä kehitys sekä lisääntynyt tietoisuus e-jätteen ympäristövaikutuksista on monille Swappien asiakkaille tärkeimpiä syitä ostaa kunnostettu puhelin. Kuluttajakysynnän vahva kasvu on nostanut Swappien teknologian alalla toimivien ja merkityksellisyyttä korostavien uuden aallon eurooppalaisten kasvuyhtiöiden etujoukkoon.

Älypuhelinten ennustetaan tuottavan vuonna 2022 yhteensä 146 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä. Päästöistä 83 prosenttia muodostuu 1,4 miljardin uuden älypuhelimen valmistuksesta, kuljetuksesta ja ensimmäisen vuoden käytöstä. Älypuhelimien käytön pidentäminen yhdellä ylimääräisellä vuodella laskisi hiilidioksidipäästöjä yli 2 miljoonalla tonnilla. Luku kuvastaa Swappien ympäristövaikutusta sen tarjotessa asiakkailleen tämän mahdollisuuden.

Swappie hyödyntää huolloissaan uusinta teknologiaa ja on keskittänyt osaamisensa pelkästään iPhone-puhelimiin. Näin se kykenee ratkomaan laitteissa esiintyviä vaikeitakin ongelmia ja kunnostamaan puhelimia, joita muut yritykset eivät huolla. Näin puhelinten elinkaari pitenee. Swappien omat tehtaat Suomessa ja Virossa varmistavat kunnostuksen korkean laadun ja materiaalien älykkään käytön, minkä ansiosta jätettä syntyy vähemmän.

Luottamuksen ja laadun varmistus koko arvoketjussa

Yhtiön perustamisesta lähtien Swappien missiona on ollut kunnostettujen puhelinten valtavirtaistaminen, jotta älypuhelimen uusiminen olisi mahdollista korkealaatuisesti, edullisesti ja ympäristöystävällisesti. Swappien toiminta on ainutlaatuista: Moni muu markkinapaikan tavoin toimiva yritys on ulkoistanut myynnin kumppaneilleen, mutta Swappie hallinnoi koko arvoketjua ja huoltoprosessia alkaen käytettyjen kännyköiden testauksesta ja kunnostuksesta aina kunnostettujen laitteiden myyntiin kuluttajille.

Swappie noudattaa puhelinten kunnostuksessa korkeita laatukriteerejä ja hyödyntää prosesseissaan viimeisintä teknologiaa. Swappien kunnostamat puhelimet ovat usein yhtä lujakestoisia ja joskus jopa kestävämpiä kuin uudet mallit. Asiakaspolku on sama kuin uutta puhelinta ostettaessa. Siihen kuuluvat suora asiakastuki, nopeat toimitusvaihtoehdot sekä vähintään 12 kuukauden Swappie-takuu.

”Swappie aikoo vahvistaa sijoituksen turvin johtajuuttaan kunnostettujen iPhone-puhelinten markkinoilla Euroopassa. Meille tärkeimpänä tavoitteena on vauhdittaa kasvua nykyisillä markkina-alueilla Euroopassa ja vastata lähivuosina kasvavaan kysyntään laajentumalla edelleen”, sanoo Swappien perustaja ja toimitusjohtaja Sami Marttinen

”Ihmiset etsivät tänä päivänä uusia keinoja hiilijalanjälkensä pienentämiseen. Oikean älypuhelimen valinta on yksi tapa vaikuttaa. Kaikkihan me haluamme parasta mahdollista teknologiaa, mutta sen ei aina tarvitse maksaa maltaita”, Marttinen jatkaa.

”Uskomme, että Swappie pystyy lisäämään kuluttajien tietoisuutta ja luottamusta koko toimialaan. Tämä onnistuu standardoidulla laadunvarmistuksella ja pitämällä kestävän kehityksen lippua korkealla, jotta kunnostettu älypuhelin olisi yhtä luonteva ostos kuin vaihtoauto”, Marttinen lisää.

”Kestävämpien valintojen lisääntynyt suosio sekä kuluttajien että yritysten joukossa on tarkoittanut kunnostettujen iPhone-puhelinten markkinan merkittävää kasvua. Tämä on tuonut kasvua myös Swappielle, joka on osoittanut potentiaalinsa kohota kunnostettujen älypuhelinten Euroopan markkinajohtajaksi. Verdane on yhteistyöstä erittäin innoissaan. Voimme tarjota osaamistamme kestävän digitaalisen kuluttajaliiketoiminnan rakennukseen, mikä tukee visiotamme eurooppalaisen kuluttajan resurssitehokkaammasta tulevaisuudesta”, sanoo Verdanen osakas Janne Holmia

”Kunnostettujen älypuhelinten markkinamahdollisuudet ovat valtavat. Euroopan älypuhelinmarkkina on kokonaisarvoltaan noin 100 miljardia euroa. Käytetyt tai kunnostetut puhelimet muodostavat siitä tällä hetkellä vain 10 prosenttia. Kaikista käytetyistä puhelimista myyntiin tulee nyt ainoastaan 25 prosenttia, joten alalla on valtava kasvupotentiaali. Näemme tässä Swappielle erinomaisen mahdollisuuden vahvistaa toimintaamme Euroopassa”, jatkaa Swappien operatiivinen johtaja Emma Lehikoinen

Swappie on kasvanut erittäin nopeasti viime vuosien aikana. Liikevaihto kasvoi vuonna 2020 yli 220 prosenttia ja oli silloin yhteensä 110 miljoonaa dollaria (97 miljoonaa euroa) verrattuna 34 miljoonaan dollariin (31 miljoonaa euroa) sitä edeltävänä vuonna 2019. Pandemian aikana yhtiö on laajentunut 12 maahan ja on niistä suurimmassa osassa, mm. Suomessa, Ruotsissa ja Italiassa, kunnostettujen älypuhelinten markkinajohtaja. Swappie on myynyt tähän päivään mennessä yli miljoona kunnostettua älypuhelinta. Kunnostettujen laitteiden tunnettuus kuluttajien keskuudessa kasvaa ja samalla myös tietoisuus laitevalintojen ympäristövaikutuksista. Swappie on ainutlaatuisessa asemassa voidessaan tarjota edullisemman ja ympäristöystävällisemmän tavan uusia puhelin laadusta tinkimättä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Netprofile
Hanna-Maria Lifländer
Viestintäkonsultti