-- Digia, johtava Symbian OS ja Series 60 Platform -pohjaisten ohjelmistointegraatiopalvelujen tuottaja ja Viope Solutions Oy, johtava ohjelmoinnin verkkokoulutustalo, ovat sopineet Symbian koulutuksen tarjoamisesta verkko-opetusvälineiden avulla. Digian Symbian kurssit tavoittavat näin yliopistot, korkeakoulut, oppilaitokset ja yritykset. Verkko-opetusvälineet mahdollistavat korkeatasoisen etäkoulutuksen kustannustehokkaasti.

Symbian-koulutustarjonta laajenee yliopistoille ja oppilaitoksille verkko-oppimisen avulla: Digialta Symbian ohjelmoinnin koulutusta Viope Solutions Oy;n verkko-opetusvälineillä Yhteistyön tavoitteena on laajentaa Symbian koulutustarjonnan saatavuutta yliopistoihin, korkeakouluihin, oppilaitoksiin ja yrityksiin. Digian Symbian koulutus on keskittynyt tarjoamaan vaativaa ohjelmointikoulutusta lähinnä Symbian lisensoijille, mutta nyt julkistetun Viope Solutions - yhteistyön avulla kurssitarjonta laajenee verkko-opetuksen myötä myös muille Symbian ohjelmoinnista kiinnostuneille. Verkko-opetusympäristö mahdollistaa kurssitarjonnan kustannustehokkaasti, jolloin alan oppilaitosten ja yhtiöiden päätös aloittaa Symbian koulutus madaltuu merkittävästi. Digia koulutustarjonnasta vastaava Tommi Teräsvirta uskoo Digian ja Viopen yhteistyöhön. ”Viopen verkko-opetusvälineet ovat erittäin korkealaatuisia. Tällä järjestelyllä voimme tarjota Symbian koulutusta nykyistä laajemmin ja joustavammin alan oppilaitoksille ja yrityksille, mistä on hyötyä Digialle kun vaativan ohjelmistoympäristön osaajien määrä saadaan nopeampaan kasvuun”, Teräsvirta sanoo. Myös Viopelle alkanut yhteistyö on tärkeä asia. Toimitusjohtaja Heikki Turusen mukaan Digia on kiistämättä Symbian koulutuksessa alan vahvin toimija, jonka kanssa yritys tekee mielellään yhteistyötä. ”Digian kattava ja erittäin korkeatasoinen Symbian koulutus yhdistettynä Viopen ainutlaatuisiin verkkokoulutusvälineisiin tarjoaa monipuolisempaa koulutusta laajemmalle Symbian yhteisölle kuin koskaan aikaisemmin”, sanoo Turunen. Digia on sertifioitu Symbian Training Partner, toimien Symbianin koulutuskumppanina maailmanlaajuisesti. Yhtiön koulutusyksikkö on suurin Symbianiin erikoistunut ryhmä keskittyen kouluttumaan lisensoijien, eli matkapuhelinvalmistajien, omaa tuotekehityshenkilöstöä tarjoten kymmeniä kursseja räätälöitynä asiakkaiden tarpeiden mukaan. Koulutusta järjestetään Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Viope Solutions Oy kehittää uraa uurtavia ohjelmoinnin verkko-opetusvälineitä. Viopen ainutlaatuinen automaattinen tarkastus – ja palautejärjestelmä (ART) korjaa tehtävät sekä antaa palautteen oppimisesta reaaliajassa sekä opiskelijalle että opettajalle. Viopen lähtökohtana onkin tarjota ohjelmoinnin opettajille arvokas harjoitustehtävien tarkastus – ja opiskelun monitorointiväline, sekä opiskelijoille mielekäs tapa harjoitella ohjelmointia ajasta ja paikasta riippumatta. Lisätietoja: Tommi Teräsvirta, Koulutuspäällikkö, Digia Puh. +358 40 8230 751, sähköposti: tommi.terasvirta@digia.com Heikki Turunen, Toimitusjohtaja, Viope Solutions Puh. +358 40 567 2536, sähköposti: heikki.turunen@viope.com Digia on maailman johtavia älypuhelinjärjestelmien kehittäjiä, joka tarjoaa tuotteita ja palveluja matkapuhelin- ja laitevalmistajille sekä palveluntarjoajille kaikkialla maailmassa. Digia tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia sopimussuunnittelupalveluja ja teknologiaratkaisuja älypuhelimia varten sekä ohjelmistojen suunnittelu- ja kehityspalveluja. www.digia.com Viope Solutions Oy on johtava ohjelmoinnin verkko-opetusvälineiden valmistaja, jonka asiakaskuntaan kuuluu yliopistoja, ammattikorkeakouluja, ensimmäisen ja toisen asteen oppilaitoksia sekä yrityksiä. Yhtiö on perustettu keväällä 2001. Pääomasijoittajien omistusosuus yhtiöstä noin 30 prosenttia, yksityissijoittajien 3 prosenttia ja henkilöstön 67 prosenttia. Yhtiössä on 10 työntekijää Lappeenrannassa ja Espoossa.