• Taiste/

Aalto-yliopiston design-systeemi nousi kansainvälisen Interaction Awards -kilpailun shortlistille ainoana suomalaisena työnä

Report this content

Digitaalisten kosketuspintojen rakentamisen koko oppilaitokselle mahdollistava järjestelmä on rakennettu yhteistyössä Taiste Oy:n kanssa.

Aalto-yliopiston vuonna 2023 julkistama, koko oppilaitoksen yhteinen design-systeemi on nostettu Interaction Awards -kilpailun shortlistille. Kilpailuun osallistui tänä vuonna yrityksiä ja organisaatioita yli 20 maasta. Aallon design-systeemi on shortlistin ainut suomalainen työ.

Design-systeemi on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä käyttäjälähtöiseen ohjelmistokehitykseen erikoistuneen Taiste Oy:n kanssa. Koko yliopiston käytössä oleva järjestelmä tarjoaa laajan kirjaston digitaalisia komponentteja, joita voivat vapaasti hyödyntää niin yliopiston henkilökunta, sisällöntuottajat kuin opiskelijatkin. Järjestelmä pitää yliopiston digitaalisen käyttökokemuksen ja visuaalisen ilmeen yhdenmukaisena mahdollistaen samalla merkittävän määrän luovuutta siinä, miten design-systeemin osia voidaan käyttää ja yhdistellä erilaisissa projekteissa.

"Aalto-yliopisto rakentaa yhteisönä jatkuvasti erilaisia digitaalisia kosketuspisteitä", kertoo Aallon Head of Digital Experience Robert Salven.

"Toistaiseksi meillä ei ole ollut tähän soveltuvaa yhteistä työkalua. Design-systeemi varmistaa sen, että digitaalisten tuotteiden laatu säilyy korkeana ja että ne kaikki näyttävät ja tuntuvat Aallon brändin mukaisilta.”

“Vapaus on tärkeä arvo yliopistomaailmassa”, toteaa Aallon Design Product Owner Anna Savisaari.

“Design-systeemimme tukee tätä filosofiaa pitäen samalla käyttökokemuksen yhtenäisenä”.

"Interaction Awards on yksi maailman merkittävimmistä palvelumuotoilukilpailuista, ja Aallon design-systeemin saama huomio siellä on merkittävä saavutus", pohtii Taisteen Design Director Sami Sorvali.

"Suomalaisella designilla on maailmalla hyvä maine, ja tämänkaltaisilla luovilla hankkeilla meillä on mahdollisuus nostaa myös Suomalaisen digitaalisen suunnittelun näkyvyyttä entisestään."

Interaction Awards on vuodesta 2012 järjestetty kilpailu, joka juhlistaa maailman parasta käyttökokemusten suunnittelua. Järjestäjäorganisaatio Interaction Design Association (IxDA) on perustettu vuonna 2003 ja toimii yli 80 maassa. Taiste Oy voitti vuonna 2017 Interaction Awardsin kaikkien aikojen ensimmäisen Suomeen jaetun palkinnon musiikin teoriaa opettavalla, Perttu Pölösen ideoimalla Musiclock-sovelluksella.

Lisätiedot, lehdistökuvat ja haastattelupyynnöt

Tuomas Jalamo
Viestintäpäällikkö
Taiste Oy